Onderzoek Bovag: ruitenwisser geen prioriteit

Uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag blijkt dat 96 procent van de Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat vervangt.

De meeste fabrikanten adviseren deze onderdelen elke twaalf tot vijftien maanden te vervangen. Door intensief gebruik en het weer slijt het rubber. Maar uit het onderzoek onder 1.026 automobilisten blijkt dat slechts vier procent de ruitenwissers na een vaste periode vervangt. Toch geeft bijna een kwart aan de voorgeschreven termijn het meest logisch te vinden. Veertig procent zegt “elk jaar voor de winter”, achttien procent “elk halfjaar”. Desondanks gaan bijna vier op de vijf automobilisten pas over tot vervanging wanneer strepen op de ruit zichtbaar worden, sleepgeluiden te horen zijn, het rubber loslaat of de ruitenwissers afgekeurd worden.

Pas bij apk

24 procent van de respondenten zegt de ruitenwissers pas na apk-afkeur te laten vervangen. Dat kan volgens Bovag vooral bij nieuwe auto’s voor een verkeersveiligheidsrisico zorgen. De eerste keuring is bij diesel- en lpg-auto’s immers pas na drie jaar, bij benzineauto’s na vier jaar. De ruitenwisserinstallatie staat steevast in de top-5 van afkeurpunten bij de apk, evenals banden en verlichting. Ter indicatie van de slijtage zijn veel ruitenwissers voorzien van een stickertje dat geleidelijk van zwart naar geel verkleurt. 59 procent van de automobilisten heeft echter geen idee waar dit hulpmiddel voor dient; 5 procent denkt dat de sticker een indicator is voor de buitentemperatuur.

Winter

Hoewel de ruitenwissers geen prioriteit hebben, bereidt de Nederlandse automobilist zich blijkens het onderzoek wel goed voor op de winter. Hij vult het ruitensproeierreservoir (77 procent) of laat het over aan de garage (15 procent). Vijf procent gebruikt echter dezelfde vloeistof als in de zomer en loopt dus kans op bevriezing van sproeiers en leidingen. Bijna zes op de tien respondenten neemt ook maatregelen om te voorkomen dat deurrubbers bevriezen en zegt de airco en/of verwarming te (laten) controleren. Ruim twee derde geeft aan dat ook  de accu wordt geïnspecteerd in voorbereiding op de winterperiode.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †