Open huis Stokvis met virtual reality werkplaats

Zo’n honderdvijftig genodigden namen gisteren een kijkje in de nieuwe vestiging van Stokvis Equipment in Deventer. De officiële opening volgde vier maanden na de verhuizing vanaf de vorige locatie, enkele kilometers verderop.

Het pand dat uitziet op de A1 biedt de extra vierkante meters voor demonstraties, trainingen en opslag die volgens Stokvis-directeur Arian van den Berg nodig zijn om de groei aan te kunnen, onder meer in het merkkanaal. Behalve voor personenauto’s is er ook equipment voor trucks, bussen en agri.

Werkplaats

In de diverse ruimtes kregen branchebezoekers tekst en uitleg over het bestaande assortiment en over nieuwe producten. Zo demonstreerde Autopstenhoj de mogelijkheid om op basis van virtual reality door de werkplaats te lopen en deze vervolgens (op)nieuw in te richten. De techniek werd als pilot getoond op Automechanika Frankfurt (september 2018) en nadert nu, op basis van verkregen feedback, zijn marktintroductie. De Deense fabrikant mikt als podium op de Autopromotec equipmentbeurs, van 22 t/m 26 mei in Bologna. De bij Stokvis getoonde demo-opnamen zijn gemaakt bij de gerenommeerde Mercedes-Benz-dealer Beresa, in Münster, en bij BMW Maertin in Freiburg. Een woordvoerder van Autopstenhoj zegt dat met augmented en virtual reality de inrichting van een werkplaats binnen afzienbare tijd nog maar tien procent hoeft te kosten van het tijdstraject dat er nu gemiddeld voor staat. “Als de leverancier de deur uitgaat, is de klant eigenlijk al klaar.”

Design

De openingsmiddag-/avond stond daarnaast in het teken van DEA Worklab, een premium opbergsysteem voor de werkplaats dat degelijkheid combineert met Italiaans design. Op de Nederlandse markt is er een exclusieve samenwerking met Stokvis. De bezoekers konden verder kennismaken met een Corghi-wieldiagnosestation en een virtuele tour maken met Stertil-Koni.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †