Pass-thru: alles in eigen huis

Steeds vaker moest Autobedrijf Koudijs een beroep doen op dealers in de buurt voor diagnose en het inleren van componenten. Dat kostte veel tijd en geld. Kon dat niet anders? In 2019 startte het bedrijf met pass-thru, een directe verbinding met de dataserver van de fabrikant. Bart Koudijs: “We hebben een enorme efficiencyslag gemaakt.”

Partnercontent

Wat is de geschiedenis van Autobedrijf Koudijs?

“We vierden vorig jaar ons 40-jarig jubileum. Mijn vader Dick heeft het bedrijf in 1980 opgericht. Ik loop al van jongs af aan in het bedrijf, en sinds 1 januari 2020 ben ik mede-eigenaar. Vorig jaar hebben we de werkplaats verbouwd en de nodige veranderingen aangebracht voor de toekomst. We zijn van vier naar zeven bruggen gegaan en elke brug heeft twee internetpoorten met glasvezelverbinding. In de showroom hebben we een fotostudio gebouwd.”

Waarom ben je aan de slag gegaan met pass-thru?

“We hebben twee jongens die graag verder willen in diagnose. Zij beklaagden zich erover dat de universele testapparaten niet konden doen wat zij wilden. We krijgen veel auto’s van de Volkswagen-Audi-groep, BMW, Mini en Mercedes in de werkplaats. Ik zag zelf natuurlijk ook dat we steeds vaker naar dealers in de omgeving moesten om een auto uit te lezen of een module te coderen. Dat kost heel veel tijd, en dus gingen we op onderzoek uit: wat moeten wij hebben om dit zelf te kunnen doen? Universele testers gaan allerlei functies nooit krijgen, en dus is pass-thru de enige uitweg.”

Wat waren je grootste bottlenecks bij het werken met pass-thru?

“Er zit behoorlijk wat werk in het aansluiten en het up-to-date houden van de systemen. Soms kun je de programma’s niet direct gebruiken omdat er eerst updates moeten worden uitgevoerd. We hebben dus een goede procedure moeten opzetten om pass-thru altijd snel te kunnen gebruiken en geen tijd te verliezen.”

Auto’s de Baas

Auto’s de Baas is een gezamenlijk initiatief van een groep organisaties (waaronder BOVAG, RAI Aftermarket, opleiders en vakmedia) die het belangrijk vinden dat garagebedrijven toekomstbestendig blijven. Toegang tot de juiste training, apparatuur en ondersteuning wordt steeds belangrijker om aan moderne auto’s te kunnen werken. Garagebedrijven die geen toegang hebben tot originele fabrikantendata worden steeds afhankelijker van anderen. Dat gaat ten koste van hun toegevoegde waarde richting de klant. En ook van hun winstgevendheid en kansen om te overleven in een steeds complexer speelveld. Daarom is het nodig dat garages goede keuzes maken en met OE-data aan de slag gaan, zodat ze onafhankelijk kunnen blijven en zelf goed onderhoud en reparaties uit kunnen blijven voeren. Meer weten? www.autosdebaas.nl.

Welke partij heeft je erbij geholpen?

“Dat is GMTO, de partij die ons trainingen en ondersteuning in de werkplaats biedt. Zij leverden de interfaces en de benodigdheden om de abonnementen aan te schaffen. Ook ondersteunen ze in de documentatie die nodig is om alles te installeren en aan te leggen. We zijn in 2019 begonnen. Toen was pass-thru nog niet zo in kannen en kruiken als het nu is. We moesten veel zelf doen, er zijn maanden overheen gegaan voordat het werkte. Tegenwoordig zijn er partijen die het meeste werk uit handen kunnen nemen.”

Wat heeft het je opgeleverd?

“Pass-thru brengt de kwaliteit van ons onderhoud naar een hoger niveau. We kunnen auto’s veel gedetailleerder uitlezen, omdat we toegang hebben tot de fabrikantendata en de originele onderhoudsschema’s. Inleren en coderen van sleutels, trekhaken en ander toebehoren kunnen we nu in eigen huis, net als het uitvoeren van software-updates. Zo houden we omzet in eigen huis en het scheelt een hele hoop tijd. We hebben een enorme efficiencyslag gemaakt.”

Hoe kreeg je je mensen mee?

“We hebben een enthousiast en gemotiveerd team, met een paar jongens die graag meedenken over digitalisering en werken met nieuwe technologie. Dat helpt absoluut. Zij hebben als eerste de nodige training gevolgd. Uiteindelijk moet iedereen deze vaardigheden in huis hebben. Dat doen we gefaseerd: in ieders persoonlijke opleidingsplan komt het aan bod. Overigens is het niet heel ingewikkeld: zodra pass-thru is opgezet, dan is het toegankelijk voor elke monteur die zich erin wil verdiepen. Dat gaat niet vanzelf, maar het valt te vergelijken met het aanschaffen van een tester van een ander merk. Die moet je ook leren kennen. Geef het wat tijd, volg een training en voer een paar klussen uit, en mensen krijgen er een gevoel bij.”

Wat zijn je plannen op dit gebied voor de toekomst?

“Voor ons betekent pass-thru de mogelijkheid om onderhoud aan nieuwe auto’s uit te blijven voeren. Het stelt ons in staat om onze klanten full service te blijven bedienen, inclusief updaten en inleren. In de nabije toekomst is pass-thru waarschijnlijk een harde voorwaarde om de auto te kunnen onderhouden. We zien nu al dat ons bedrijf via pass-thru gekoppeld wordt aan de auto. Dat wordt in de toekomst alleen maar meer.”

Welke tip heb je voor andere ondernemers?

“Ik heb er drie. Zoek in elk geval een geschikte partner om pass-thru mee op te zetten. Vraag je onderdelenleverancier met welke organisatie zij samenwerken. Zo’n partner kan het hele proces enorm vereenvoudigen. Mijn tweede tip: blijf altijd in overleg met je medewerkers en kijk wie er de meeste interesse in heeft. Zij kunnen de kar trekken. En drie: ga ermee aan de slag! Begin met testen en proberen. Het valt niet mee in het begin, maar uiteindelijk worden de voordelen echt wel zichtbaar.” 

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *