Schadeherstel is allang niet meer alleen een kwestie van kundige voorbewerkers, plaatwerkers en spuiters die met de juiste middelen en onderdelen de auto weer als nieuw maken. Het immer toenemende codeerwerk bij de montage van nieuwe onderdelen vormt vaak een uitdaging. Jifeline heeft met de J-Rex het antwoord.
Partnercontent
Steeds meer onderdelen van auto’s moeten gecodeerd, geprogrammeerd en/of gekalibreerd worden bij vervanging of na schadeherstel. Een bekend voorbeeld betreft de ADAS-radarkalibratie (bijv. nadat een bumper gerepareerd is). Als het ontbreekt aan kennis, ervaring of de juiste apparatuur dan kan dit voor uitdagingen zorgen. Voor A.A.S. Autoschade reden genoeg om een pilot op te starten met Jifeline om te zien of de gewekte verwachtingen in de praktijk ook uitkomen. Een ervan draait bij Wilfred Herder, directeur van zes A.A.S. Autoschade-vestigingen en een Omnia Caravan & Camper Schadeservice-vestiging. “Ik had eigenlijk niet eens van Jifeline gehoord”, klinkt het eerlijk.
Een half jaar na de start is Herder overtuigd van de toegevoegde waarde. “Natuurlijk kan niet alles op afstand, dat is ook niet gezegd van tevoren. In 95 procent van de opdrachten die we laten uitvoeren wordt deze daadwerkelijk succesvol uitgevoerd. En snel. Van wachttijden is amper sprake. En het mooie is: je betaalt alleen voor daadwerkelijk succesvol uitgevoerde opdrachten.”
In eigen huis
In het verleden werd veel gebruik gemaakt van de dealer om genoemd codeerwerk te kunnen regelen. “Dan heb je reistijd, maar erger nog is het er daadwerkelijk terecht kunnen. Je kunt niet wachten, die auto moet weer rijden. Zo snel mogelijk. Nu we op elke vestiging zo’n Jifeline J-Rex hebben liggen hebben we zelf de regie in handen. Neem de intelligente koplampen van Mercedes, die moeten aangemeld worden en dat deed de dealer voorheen. Nu verzorgt het team van Jifeline dat op afstand en we krijgen een toeter na afloop zodat we weten dat ze klaar zijn. Intussen kan ons team verder met het andere werk. Daar gaat het om, optimale efficiency.”
Het lijkt simpel als Herder het zo zegt, maar om zo ver te komen werkt Jifeline achter de schermen al jaren continu keihard om dit niveau te bereiken en nog verder te optimaliseren. Het wordt namelijk steeds lastiger. Componenten worden meer en meer door autofabrikanten afgegrendeld via een ‘Secure gateway’. Jifeline heeft dus niet alleen expertise nodig maar ook de juiste diagnosetools (zowel OE als universeel) die kunnen omgaan met alle merken/modellen en die ‘Secure Gateway’.
Jifeline heeft al met al een infrastructuur gebouwd waarover diverse partners remote diagnose uitvoeren. Daarnaast beschikt Jifeline zelf over een uitgebreide diagnose-helpdesk met de juiste kennis en een groot aantal OE-tools waarmee ze de meeste problemen kunnen oplossen.