Steeds vaker is bij schade-auto’s vooraf niet duidelijk of er elektronische componenten beschadigd zijn. Laat staan dat zichtbaar is wat het vervangen en inleren van deze componenten kost. Gelukkig kun je op dit op eenvoudige wijze voorkomen – dankzij Diagnose op Afstand oftewel Remote Diagnose waarbij het inroepen van een specialist op afstand tegenwoordig kinderspel is. Kennis en apparatuur zijn zo ‘op afroep’ beschikbaar.
PARTNERCONTENT
Auto’s worden steeds meer voorzien van sensoren voor bijvoorbeeld de actieve rijhulpsystemen. Vanaf 2022 zijn deze systemen (ADAS) verplicht in alle nieuwe Europese voertuigen. De Europese Raad en de Europese Commissie willen zo de verkeersveiligheid verhogen en het aantal verkeersdoden in Europa drastisch naar beneden brengen. De sensoren houden in de gaten wat er allemaal om de auto heen gebeurt. Ze zitten dan ook vaak rondom in de auto ingebouwd, op plekken als achter de bumper, in de buitenspiegels, achter de voorruit etc. Dit zijn helaas juist plekken waar vaak schades optreden. Moderne voertuigen zitten zo vol met elektronica, dat diverse andere modules zich ook vaak vlak achter het plaatwerk bevinden, zoals bijvoorbeeld bij een voorportier, die tegenwoordig helemaal volgebouwd zit met elektronica.
Zelfs bij ogenschijnlijk eenvoudige schades kunnen deze sensoren dan ook al beschadigd zijn, wat helaas niet altijd in een oogopslag te zien is. Als je geen goede inschatting maakt van welke modules vervangen moeten worden tegen welke kosten, dan is het maken van een goede schadecalculatie lastig. Zeker omdat je vaak ook nog rekening moet houden met de kalibratie van dit onderdeel. Zeker wanneer ook nog eens de merkdealer moet worden ingeschakeld. Wat zijn dan de volledige kosten? Als je deze kosten niet goed mee neemt in de schadecalculatie, kan je voor onvoorziene kosten komen te staan, die lastig achteraf te declareren zijn.
Om dit te voorkomen is het belangrijk de foutcodes uit te lezen zodra je een schade-auto binnenkrijgt (een ingangsdiagnose), maar ook voordat je deze weer aan de klant overhandigd (uitgangsdiagnose). Zo weet je niet alleen zeker dat je geen gebreken in de auto-elektronica over het hoofd ziet, maar kun je ook aantonen dat er geen extra gebreken ontstaan zijn tijdens je werkzaamheden aan de auto.
Helaas vergen zulke scans de nodige diagnose-instrumenten en de vaardigheden van de autoschadetechnicus om hiermee om te gaan. Zeker voor een onafhankelijk bedrijf is dit lastig. Meer en meer zijn hiervoor originele (OEM) diagnosetools nodig, en het is bijna onmogelijk (en zeker heel prijzig) om deze voor alle voertuigmerken in huis te halen. Ook is het lastig om personeel op te leiden deze tools goed te kunnen bedienen, vooral het onderhouden van de apparatuur en software vergt veel werk en it-kennis. Zeker als je dit voor meerdere merken wilt doen.
Juist daar biedt Remote Diagnose een goede oplossing. Het bedienen van de remote VCI en bijbehorende webapplicatie is snel en eenvoudig. De meeste aanbieders van Remote Diagnose (zoals bijvoorbeeld Jifeline, maar ook diverse andere specialisten) beschikken doorgaans over een groot aantal officiële diagnose-instrumenten en zorgen dat deze altijd up-to-date zijn. Zelfs voor de nieuwste Volvo’s, Land Rovers en Mercedessen. Die zijn voorzien van het DoIP-diagnoseprotocol, iets waarmee de meeste universele diagnoseapparaten niet overweg kunnen.
Ook het coderen van vervangen modules in deze voertuigen kan via Remote Diagnose snel en goedkoop gebeuren. Vooraf de prijs opvragen kan ook, zodat deze zelfs in de calculatie kan worden meegenomen. Al met al biedt Remote Diagnose een goede manier om snel, eenvoudig en prijsgunstig het risico van onvoorziene kosten van beschadigde auto-elektronica te verkleinen – en om vervangen modules in-huis in te leren of te kalibreren!