Een zo laag mogelijke doorlooptijd is een belangrijke factor in de bedrijfsvoering van het schadeherstelbedrijf: een hogere productie, lagere kosten voor bijvoorbeeld vervangend vervoer. Problemen met het inleren van nieuwe elektronische componenten hebben een steeds grotere impact op de doorlooptijd. Gelukkig is hiervoor een eenvoudige en prijsgunstige oplossing in de vorm van Remote Diagnose.

Partnercontent

Niemand kijkt meer op van meesturende koplampen, rijbaanherkenning en diverse andere (ADAS) rijhulpsystemen. Tegenwoordig is een aantal van dit soort functionaliteiten zelfs verplicht door Europese wetgeving. Het herstellen van schade aan auto’s voorzien van deze technologie wordt hierdoor echter snel complexer en duurder. Sensoren en camera’s ten behoeve van actieve rijhulpsystemen zitten immers per definitie in de kwetsbare schil van de auto en zijn in geval van een aanrijding dan ook regelmatig beschadigd. Naast het feit dat deze onderdelen zelf vaak erg prijzig zijn, moeten ze na vervanging ook opnieuw op de auto ingeleerd of gekalibreerd worden.

Het wordt steeds lastiger dit in de werkplaats zelf te doen vanwege beveiligingen door de autofabrikanten (Secure Gateway) en nieuwe ontwikkelingen als DoIP – Diagnose over IP. Hierdoor kan veel universele diagnose-apparatuur deze werkzaamheden niet meer aan, maar ben je genoodzaakt dure OEM tools en licenties te gebruiken. Mochten die niet beschikbaar zijn dan blijft er maar een alternatief over: de auto naar de officiële dealer brengen. Dit is om diverse redenen weinig aantrekkelijk en, als je alle kosten eerlijk meerekent, zeker ook niet goedkoop. Ook is het lastig deze kosten goed door te berekenen aan de klant of verzekeringsmaatschappij.

Juist hier biedt Remote Diagnose een goede oplossing. Met behulp van een eenvoudige OBD-interface en een persoonlijk web-portaal met stap-voor-stap menu vraagt u de gewenste dienst aan bij uw Remote Diagnose partner. Hierbij ziet u vooraf de prijs, en u wordt bij de meeste partners binnen enkele minuten geholpen. Veel werkzaamheden zijn binnen een half uur afgerond, waarbij uw personeel vaak verder kan gaan met andere klussen terwijl de remote diagnose-operator aan het werk is. Ook dit bespaart u tijd en dus geld!

Foutcode-check vooraf

Het is met Remote Diagnose ook mogelijk om vooraf een volledige foutcode-check te laten uitvoeren, en omdat de Remote Diagnose partners (zoals bijvoorbeeld Jifeline, maar ook diverse andere specialisten) veelal met originele diagnose apparatuur werken, weet je zeker dat deze alle componenten goed meenemen. Zo’n scan kan vaak ook halverwege de werkzaamheden plaatsvinden, zodat je al kan controleren of alles goed geïnstalleerd is voordat de auto volledig afgemonteerd is – dit scheelt weer verrassingen achteraf!

Met de up-to-date officiële diagnose tools tot hun beschikking kunnen de Remote Diagnose partners zonder problemen veel voorkomende problemen oplossen. Zelfs voor de nieuwste auto’s, voorzien van het DoIP diagnose protocol, hebben ze een oplossing.

Dus kunt u met Remote Diagnose snel en eenvoudig elektronische componenten in uw werkplaats opleren. Dit zonder dure, uitgebreide training en ervaring op het gebied van voertuigdiagnose en tegen een vaste, vooraf aangegeven lage prijs.

Jifeline is een automotive diagnoseconcept.

Wij beschikken over een servicedesk van waaruit onze diagnosespecialisten online de elektronica van een voertuig in uw werkplaats kunnen benaderen. Zo kunnen we werkzaamheden uitvoeren als trekhaak-coderingen, sleutels inleren, service resets en het coderen van bijvoorbeeld koplamp-, radar-, ABS- of ECM-modules. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van onze uitgebreide mogelijkheden. Een compleet overzicht per auto vind je op de Jifeline Remote Diagnose website (www.jifeline.com) onder ‘Remote Diagnose Diensten’.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties