Prijsbewuste bandenservice

Met de omvangrijke Master-range bedient Stokvis Equipment alweer geruime tijd succesvol het middensegment van de automotive equipmentmarkt. Steevast betreft het merkproducten van Europese makelij. Beproefde technologie, betrouwbaar dus, maar in een ander jasje gestoken en met een bescheidener prijskaartje. Niet elke werkplaats kan of wil zich nu eenmaal de toprange veroorloven, zeker als de dagelijkse gebruikssituatie niet per se vraagt om high end. “We hanteren voor onszelf echter wel duidelijke eisen”, bezweert Stokvis-directeur Arian van den Berg. “Goedkoop ‘budget’ equipment zul je bij ons niet vinden, want de markt waardeert onze betrouwbaarheid. Maar ook wie minder wil uitgeven krijgt bij ons nog altijd serieuze kwaliteit.”

Donkergrijs

Het standaard in donkergrijs gestoken huislabel omvat inmiddels MasterLift (hefbruggen), MasterMount (banden demontage), MasterBrake (remmenbank), MasterAlign (uitlijning) en MasterWeight (balanceren). Binnen die laatste range voert Stokvis drie opties, variërend in uitrustingsniveau en prijs: van een compacte, meer handmatige basismachine tot en met een uitgebreide versie met onder meer een groot display en een laserspotter voor de exacte locatie om lood te plakken. Bedieningsgemak is het sleutelwoord. “Bij balanceermachines zie je soms dat mensen niet het maximale er uithalen”, zegt productmanager Rob Eikenaar. “Of niet meer goed weten hoe de functies ook alweer werkten, en daardoor bij de toepassing onbedoeld problemen creëren. Daarom speelde dit aspect bij onze selectie een prominente rol. Op de MasterWeight kún je een heleboel dingen niet fout doen, simpelweg omdat de machine ze voor je uit handen neemt.”

Ergonomie

Daarnaast is door de fabrikant gelet op ergonomie, getuige de ruime toegankelijkheid van de monteur tot het wiel. Dat maakt schoonmaken en/of plakken van gewichten een stuk makkelijker. Afhankelijk van de situatie in de werkplaats kan een balancer van MasterWeight dienen als no-nonsense tweede machine – voor piekperiodes of ander incidenteel gebruik – maar ook als eerste voorziening met hoogwaardige features. Soms ook vloeit de aanschaf voort uit een specifieke marktvraag waarin high-end label Hofmann niet voorziet. Dit Duitse A-merk blijft bij Stokvis Equipment dé norm voor premium bandenservice. “Daar verandert MasterWeight niets aan”, zegt Van den Berg. Met een glimlach: “Sterker nog: we zijn al meer dan 35 jaar Hofmann-distributeur, Recentelijk hebben we van de fabrikant een oorkonde gekregen.”

Binnen de MasterWeight-lijn zijn er drie opties: goed, beter, best.

MasterWeight

Meebewegend met de behoefte van het garagebedrijf kent het MasterWeight-programma drie varianten. De standaarduitrusting kan worden aangepast met diverse opties.

  • XACT 30. Basismachine voor de kleinere werkplaats of tweede machine. Compact, makkelijk in gebruik, lage balanceersnelheid, opspanning door middel van snelspanmoer. Optioneel zijn een wielkap, wiellift en dichte wielopspanning.
  • XACT 60 S/P. Standaard voorzien van wielkap, laserlijnprojectie voor locatie kleefgewicht, automatische data-ingave door een inleesarm met sonar (de ‘S’) of ook nog pneumatische (‘P’) opspanning.
  • XACT 70 S/R. Automatische gewichtspositie door laserstip in plaats van laserlijn, maximale toegang tot binnenzijde wiel, LED-verlichting binnenzijde wiel, groot lcd-scherm voor onbalanswaarden en balanceermodus. Optioneel zijn een wiellift en dichte wielopspanning. 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *