Nederlandse ondernemers in de revisiebranche verwachten dat de transitie naar elektrisch vervoer positieve én negatieve invloed zal hebben. Op kortere termijn maakt strengere wet- en regelgeving het reviseren van verbrandingsmotoren aantrekkelijker. Maar verder in de toekomst zal sneller gekozen worden voor het vervangen van onderdelen in EV’s, in plaats van reviseren.

Dat leert onderzoek van Bovag en de Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV). Beide brancheorganisaties presenteerden tijdens de internationale vakbeurs Rematec in Amsterdam enkele conclusies uit ‘Revisie in Cijfers’. De eerste editie van dit overzicht verschijnt binnenkort. Er blijkt uit dat een ruime meerderheid de ontwikkeling naar een circulaire economie ziet als een uitgelezen kans voor de branche. Die noteerde vorig jaar in Nederland een totale omzet van 501 miljoen euro uit de revisie van auto-, scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten.

Ruim 5500 werknemers

Uit het onderzoek blijkt dat Nederland begin dit jaar 475 revisiebedrijven telde. Daarvan heeft zo’n zestig procent revisie als hoofdactiviteit. Meer dan de helft is gevestigd in Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant. Ook Friesland en Zeeland tellen relatief veel revisiebedrijven, Noord-Holland en Utrecht juist weinig. De 475 Nederlandse revisiebedrijven bieden werk aan ruim 5500 mensen. Van hen heeft bijna 80 procent een contract voor onbepaalde tijd en werkt ruim driekwart fulltime. De gezamenlijke half miljard jaaromzet was voor 87 procent afkomstig van zakelijke klanten. Het gemiddelde rendement per onderneming bedroeg 6,9 procent. In de periode 2011-2013, ten tijde van de economische crisis, bereikte de omzetontwikkeling van de revisiebranche een dieptepunt. Sindsdien is sprake van herstel, hoewel vanaf medio 2016 een stagnatie is waar te nemen.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties