Kan een universeel autobedrijf nu of in de toekomst zonder een werkplaatsconcept? Feit is dat steeds meer universele autobedrijven en ex-dealers een concept of formule omarmen. Hoe staat Gerard ten Buuren, voorman van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven daar in? Wat beluistert hij bij zijn leden?

“De vraag krijg ik best vaak te horen: moet ik aan een werkplaatsconcept ja of nee? Mijn antwoord is duidelijk: je moet niks natuurlijk. Het blijft altijd de individuele keuze van de ondernemer. Natuurlijk verschillen de meningen over de noodzaak of het nut van een concept. Inmiddels is er een flink aantal leden dat heeft gekozen voor een werkplaatsformule. Van de ruim 3300 universele autobedrijven die Bovag-lid zijn, heeft 40 tot 45 procent een concept of formule omarmd. Dat aandeel neemt bovendien nog verder toe, is mijn verwachting.”

Vertrouwd

De consument ziet in de winkelstraat alleen nog maar ketens, van Hans Anders tot H&M en van Albert Heijn tot Lidl. Ketens zijn een teken des tijds. Vertrouwen moderne consumenten sowieso een keten meer dan een individualist? “Nee, dat geloof ik niet. Zeker niet als het om de dienstverlening rond de auto gaat. Ik denk dat diezelfde consument, als het om toch voor hem of haar vaak ongrijpbare zaken als onderhoud of reparaties aan de auto gaat, vooral kijkt naar de ondernemer. Wie is de persoon achter het bedrijf? Aan wie vertrouw ik mijn auto toe?” Lees het hele artikel in nummer 4 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 20 april is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties