Samenwerking 100% onderhouden en 2ndBit

Stichting 100% onderhouden en 2ndBit werken vanaf 1 juli samen. Daardoor krijgen deelnemers van 100% onderhouden toegang tot de handleidingen van 2ndBit. Voor auto- en dealerbedrijven zou raadplegen van digitale onderhoudsregisters van de meeste merken “kinderlijk eenvoudig” worden.

Mazda en Mercedes-Benz waren de eerste autofabrikanten die overstapten naar een digitaal register, inmiddels hebben vrijwel alle merken zo’n centraal systeem. Onderhoudsdata is zo vanuit heel Europa via dezelfde route te raadplegen. De toegankelijkheid is echter vaak een probleem. Ook is het systeem minder laagdrempelig dan een onderhoudsboekje. Bovendien is voor de voertuigeigenaar de data niet binnen handbereik: hij zal het autobedrijf moeten vragen om een uitdraai. Autobedrijven (zowel dealer als universeel) kunnen toegang vragen via de importeur van het betreffende merk. Maar ook dit is overal anders geregeld, reden waarom 2ndBit hier handleidingen van heeft gemaakt. Deze worden continu up to date gehouden en zijn vanaf nu gratis beschikbaar voor alle deelnemers van 100% onderhouden.

Inkooptool

Frank Bouman, eigenaar van 2ndBit ziet vooral voordelen: “Autobedrijven gebruiken de online onderhoudshistorie ook als inkooptool op veilingsites. Is de historie compleet gevuld dan kun je gerust op afstand meebieden. De auto en het verhaal kloppen en je kunt een keurmerk aan die auto toekennen. Ook voor importauto’s is dit een uitkomst.”

Transparant

Anton Pluim, directeur van stichting 100% onderhouden zegt dat de consument baat heeft bij  transparante informatie over zijn eigen auto en het exemplaar dat hij overweegt te kopen. “De onderhoudsdata is voor hem of haar niet direct te raadplegen, dat gaat alleen via het officiële  autobedrijf. De samenwerking met 2ndBit helpt deelnemers van 100% onderhouden om een beter oordeel te vormen en hun klant beter te informeren.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †