Stern vergroot omzet uit schadeherstel

Stern Groep heeft in 2017 haar omzet uit schadeherstel zien toenemen met 2,2 miljoen euro ofwel 8,4 procent ten opzichte van 2016. Dat komt door de uitbreiding van het netwerk van twaalf naar achttien vestigingen (foto). Landelijk was juist sprake van een geschatte omzetdaling van 4,3 procent.

Ook de toename van het merk-erkend schadeherstel voor verzekeraars was een belangrijke groeifactor. Het aantal in 2017 door Sternpoint uitgevoerde schadereparaties (doorgangen) steeg met 8,9 procent, bij een nagenoeg gelijkblijvend gemiddeld schadebedrag.

Overdracht

Toch kromp vorig jaar de omzet van de tak Stern Car Services (-3,3 miljoen euro). Dat kwam door de overdracht per 1 september 2016 van de omzet van de universele garageactiviteiten en de bijbehorende werknemers van vier Sternpoint-vestigingen (oude stijl) aan Dealergroep Stern. Ook het bedrijfsresultaat van Stern Car Services nam af (-1 miljoen euro). Dat hing samen met aanloopverliezen bij de opstart van de nieuwe vestigingen Sternpoint. Bovendien werd 2016 sterk positief beïnvloed  door extra schadeherstelwerkzaamheden als gevolg van een grote hagelbui in het zuiden van het land.

Personenauto’s

De dealertak verkocht vorig jaar 24.257 nieuwe personenauto’s, een stijging van 12,1 procent ten opzichte van 2016. Dat was duidelijk beter dan de landelijke markt (+ 8,4 procent). Stern’s marktaandeel bij nieuwe personenauto’s groeide verder naar 5,9 procent (2016: 5,7). Wel nam de marge op verkoop van nieuwe personenauto’s belangrijk af, onder meer door een groter aandeel omzet aan leasemaatschappijen en door gewijzigd bonusbeleid van enkele importeurs. De omzet en marge van de werkplaatsen zijn in 2017 toegenomen. De personeelskosten groeiden licht, voornamelijk door cao-invloeden en toename van het aantal monteurs door groeiend werkaanbod in de werkplaatsen. De vloot van SternLease is in 2017 door autonome groei met 9,1% toegenomen tot 11.022 voertuigen.

Private lease

Directievoorzitter Henk van der Kwast zegt dat de marges vooral bij Dealergroep Stern stevig onder druk zijn gekomen. Ter verklaring wijst hij op de sterke opkomst van private lease, waardoor de marktmacht van leasemaatschappijen is toegenomen, en de stevige concurrentie in de occasionmarkt. “Door deze ontwikkelingen wordt duidelijk dat de ingezette strategie om ons meer en meer te richten op financiële mobiliteitsproducten én car services juist is.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †