Telefonische hulplijn op Problemcar

Siem Bijman, eigenaar van de website problemcar.nl, is op proef begonnen met een telefonische autotechnische hulplijn, bemand door merkspecialisten en diagnosebedrijven. Achterliggende gedachte is dat deze experts in staat zijn om de monteur vrijwel direct te helpen om voertuigproblemen snel en efficiënt op te lossen.

Tijdens de tot november lopende pilot kunnen monteurs gratis bellen met de automotive professionals die binnen de hulplijn actief zijn. Hun expertise varieert van turbo tot transmissie en dekt tal van automerken af. De deskundigen zijn voor de buitenwacht te benaderen via een inlog op Problemcar. Met een groene of rode kleur op hun speciale smartphone-app geven ze aan of ze ‘vrij’ zijn, naar gelang de actuele drukte in hun eigen bedrijf.

Direct antwoord

Onderscheidend ten opzichte van bestaande online adviesfora vindt Bijman dat de hulplijn wordt bemand door specialisten. Bovendien geven ze ofwel direct antwoord ofwel melden ze een tijdsblok waarin ze wél kunnen reageren. “Elke garage, universeel of dealerbedrijf krijgt regelmatig auto’s binnen met een probleem waar de monteurs niet uitkomen. Dan is een vraagbaak op internet een eerste stap. Daarna is het echter aan de monteur zelf om het probleem aan te pakken en op te lossen. Vaak begint men een reparatie op basis van wat men in een latere fase leest en hoort. Met onze hulplijn daarentegen kun je eenvoudig rechtstreeks in contact komen met een merkmonteur of diagnosespecialist. Die bovendien, zo blijkt uit de reacties, heel graag een collega wil helpen.”

Verdienmodel

Volgens Bijman hebben zich inmiddels meer dan zeventig experts aangemeld. Van hen hebben er nu ruim dertig een eigen plek op de website. Mocht na de proefperiode blijken dat de hulplijn daadwerkelijk voorziet in een behoefte, dan is uitbreiding met nog meer technisch experts mogelijk. Ook zou er op een nader te bepalen moment een abonnementsvorm c.q. verdienmodel aan gekoppeld kunnen worden, om de hulplijnmonteurs een vergoeding te kunnen geven. Alles wat na aftrek van de kosten overblijft, zou dan via een bepaalde verdeelsleutel onder hen worden verdeeld.“We hebben in ons midden bijvoorbeeld een smart-expert. Hij wordt dagelijks drie keer gebeld door collega’s. Zijn specifieke kennis is vooralsnog gratis, maar er zou op termijn ook voor betaald kunnen worden.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

  • 19 april 2020 om 17:02
    Permalink

    Zijn er geen specialisten die storingen aan beweegbare autodaken kunnen repareren

Reacties zijn gesloten.