Texa biedt toegang tot data nieuwe Renaults

Texa speelt in op de secure gateway-module die Renault toepast op elk nieuw model vanaf de Clio 5. De oplossing van Texa zou onafhankelijke garagebedrijven gegarandeerde toegang bieden, veilig en legaal.

Autoproducenten passen de module toe om manipulatie van data of diefstal van een voertuig te voorkomen. In de praktijk blokkeert de voorziening echter ook de toegang van marktpartijen buiten het fabrieksnetwerk. Zij kunnen niet zonder aanpassings- en coderingsfuncties die nodig zijn voor reparatie.

Token

Met zijn oplossing voorkomt Texa, naar eigen zeggen, problemen bij vrije werkplaatsen die service en onderhoud plegen aan recente Renault-modellen. Om het voertuig te ontgrendelen, moet de monteur zich registreren op een website van Renault, een token (USB-flashstation) kopen en een speciaal stukje software downloaden. Voorwaarde is ook het bezit van een Navigator TXTs- voertuiginterface die in Pass-Thru-modus kan werken. Overigens kan het Renault-token ook worden gebruikt met pc’s of de Axone Nemo-tool. De software geeft aan dat de gebruiker de verbinding moet maken. Bij oudere modellen kan gewoon verder worden gewerkt zonder deze melding.

Wachtwoord

Samen met het token ontvangt de monteur een gebruikers-ID en wachtwoord om toegang te krijgen tot de ontgrendelingsfuncties. Om verder te gaan met de diagnose, sluit hij het token aan op een van de USB-poorten op de Axone Nemo 2. Nadat deze via een kabel is gekoppeld aan de Navigator TXTs-interface, kan de applicatie in gang worden gezet. Nodig is wel nog de bevestiging dat de gateway is ontgrendeld.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *