Vakman vaak bepalend bij keuze banden

In het keuzeproces bij de aanschaf van nieuwe autobanden gaat 52 procent van de consumenten af op het advies van de vakman.

Dat blijkt uit een onderzoek door GfK, in opdracht van branchevereniging Vaco, onder ruim 1500 consumenten met een eigen personenauto. De resultaten van het onderzoek zijn na te lezen in het jongste nummer van VACO Nieuws.

Advies

De keuze voor nieuwe banden wordt op verschillende gronden gemaakt. Gaat dus 52 procent blindelings af op het advies van de vakman, voor circa 80 procent van de consumenten is het advies van de vakman sowieso waardevol.

18 procent zegt vervolgens zelf de keuze te maken. 15 procent zegt van tevoren precies te weten wat hij of zij wil en zoekt daarvoor vervolgens de beste prijs. 10 procent koopt zonder verder nadenken dezelfde banden als er al op de auto zitten en 6 procent laat zich leiden door het advies van vrienden of familie.

Onderzoek

Het onderzoek naar wat nu de keuze voor een bepaalde band bepaalt, is onderdeel van een veel groter onderzoek dat Vaco door GfK heeft laten doen.

Gevraagd werd onder meer naar het belangrijkste criterium bij de keuze voor een band. 90 procent zegt daarbij te letten op grip op de weg. De aanschafprijs neemt met 78 procent een tweede plek in. De labelwaarden zijn nog altijd niet heel belangrijk, maar worden wel belangrijker. Vond in 2015 nog maar 23 procent de waarden op het bandenlabel (zeer) belangrijk, in het recente onderzoek is dat gestegen naar 33 procent.

Toelichting

In het aankomende nummer van Aftersales Magazine, dat dinsdag 28 januari verschijnt, geeft Vaco-secretaris Tim van der Rijken toelichting bij de belangrijkste resultaten.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3430 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.