Vrienden worden met het water

Mathijs Zielman (28) staat al bijna een kwart eeuw op het water. Aanvankelijk als waterskier maar sinds zijn tiende als blootvoetwaterskiër, oftewel barefoot waterskiën. “Ik was 12 jaar toen ik mijn eerste blootvoetwedstrijd skiede. Inmiddels ben ik iets van 13 keer Nederlands kampioen. Toch Jan? Haha, ik ben gewoon de tel kwijt.”

Twee jaar geleden kreeg Mathijs een knieblessure en tot die tijd is hij, op twee jaar na, ieder jaar Nederlands kampioen geweest. Jan Terwee bestuurt de boot altijd: “Ik ken hem mijn hele leven al. Jan is al meer dan 40 jaar bevriend met mijn vader, beiden doen ook aan blootvoeten trouwens. ‘s Winters gaan we ook gewoon hè, hoe koud het ook is. Droogpak aan en gaan! Wel nemen we een teiltje warm water mee om nadien de voeten in op te warmen.”


‘In de winter nemen we een teiltje warm water mee om nadien de voeten in op te warmen’


De hamvraag is natuurlijk: waarom ski je in hemelsnaam op je blote voeten? Matthijs antwoordt resoluut: “Vanwege de snelheid! Je gaat 72 km/h en het gevoel van je voeten op dat water, de spray die met een enorme snelheid langs je heen komt en dan je trucjes doen. Daar krijg ik een mega adrenalinekick van. Je pompt jezelf helemaal op.

Grootste kick

Tijdens wedstrijden zijn er drie onderdelen: Figuren, slalom en schansspringen. “Bij figuren doe je trucs, zoals draaien en salto’s maken. Schansspringen vind ik eigenlijk de grootste kick van het blootvoetwaterskiën, dat is het vetste. Tegelijkertijd is het je grootste vijand, want hier gaat het het vaakst mis. Je springt zomaar 25 meter ver en 4 meter hoog! Als je gaat vechten tegen het water dan val je, feitelijk moet je vrienden worden met het water.” 

De vorm van je voeten blijkt heel belangrijk. “Ik heb behoorlijk platte voeten, maat 44, maar er zijn toppers bij met maat 47 of 48. Vanwege mijn recente knieblessure doe ik vandaag trucjes op 20% van mijn kunnen, ik moet het langzaam weer opbouwen. Twee kruisbanden waren helemaal doorgescheurd en twee banden aan de zijkant waren voor de helft doorgescheurd. Hopelijk kan ik dit najaar weer aan een NK meedoen. Stiekem kan ik niet wachten om weer aan de start van een wedstrijd te verschijnen.”

Binnen Kantooruren

“Sinds dit jaar ben ik mede-eigenaar van Auto Van Harten, een universeel garagebedrijf in Zwolle. Ik ben tevens chef-werkplaats, APK-keurmeester en diagnosespecialist. We werken in een team van drie personen, waaronder oprichter en mede-eigenaar Bertus van Harten. Waar wij ooit begonnen met reparatie, onderhoud en apk’s, zijn wij doorgegroeid tot een bedrijf waar je met alle problemen terecht kunt. Zo hebben wij de kennis en expertise om ingewikkelde diagnoses te stellen en om de juiste reparaties hierbij uit te voeren. Daarnaast doen wij software-aanpassingen (chiptuning), lossen wij EGR- en roetfilterproblemen op en spoelen wij automatische transmissies.”

Top 3 van Europa

Tijdens zijn indrukwekkende carrière heeft Matthijs aan zes WK’s meegedaan, acht EK’s, verschillende World Cups en hij won een flinke collectie aan medailles. Hij vervolgt: “Jan, mijn vader en ik hebben de hele wereld over gereisd; in Europa en de rest van de wereld heb ik aan allerlei kampioenschappen meegedaan. Ik kan goed mee in de top 3 van Europa, van de wereld niet, dat zijn allemaal professionals die iedere dag niet anders doen dan 12 uur trainen. Daarnaast beschikken ze vaak ook nog over een privé-meer. Tja, daar kan ik niet aan tippen natuurlijk, zij doen het voor hun werk en ik moet er simpelweg voor sparen. Wel heb ik hulp van een paar sponsoren, onder andere van Yamaha. Of ik mijn sport zomaar overal kan en mag beoefenen? Helaas niet. Wij varen vooral op plekken waar het eigenlijk niet mag. Op plekken waar je hard mág varen zijn heel veel recreanten te vinden en wij hebben juist mooi vlak water nodig. Je moet je aanpassen, dus train ik of ’s ochtends of ‘s avonds laat als de meeste mensen weg zijn.”

300 pk

“Voor blootvoetwaterskiën is dit de beste boot die je kunt hebben, zeker met deze 4.0 liter V6 met 300 pk erachter. Hij maakt bijna geen hekgolf, die is klein en smal. De boot is dan ook bijna plat van onderen, daarom is het zo belangrijk dat we vlak water hebben, want van golven houdt ‘ie echt niet. Feitelijk is deze boot, een Malibu Flightcraft, gebouwd voor de spiegelgladde meren in Amerika. Je mag ‘m gerust zien als de Ferrari onder de waterskiboten. Niet qua prijs hoor, maar het is wel dé boot om achter te blootvoeten. We hebben ‘m net gekocht in Frankrijk. Ik denk dat er in Europa slechts zes of zeven van zijn. Als er eentje te koop komt dan duikt iedereen er bovenop. Wij kenden de vorige eigenaar, dat was geluk hebben!” 

Mike Raanhuis

Mike Tekst & Beeld schrijft, interviewt en fotografeert. Het portfolio is breed en diep, van portret tot reisreportage en bedrijfsprofiel. Voor Aftersales Magazine is hij het gezicht achter de rubriek 'Buiten Kantooruren'.

Van Mike Raanhuis zijn er nog 77 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Mike Raanhuis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.