VVD torpedeert deeltjesteller

De apk-keuring voor diesels wordt niet verzwaard met een test door een deeltjesteller als het aan regeringspartij VVD ligt. Een motie daartoe van Kamerlid Remco Dijkstra is gisteravond in de Tweede Kamer aangenomen, zo meldt BNR Nieuwsradio vanochtend.

Een apk-roettest, uitgevoerd met een deeltjesteller, zal naar verwachting van de VVD’er voor zo’n 150.000 automobilisten betekenen dat zij te horen krijgen dat hun roetfilter niet goed werkt en vervangen dient te worden. Kosten: ongeveer tweeduizend euro. In coronatijden, maar vooral in verkiezingstijd, willen de liberalen dat niet op hun geweten hebben. De VVD wil liever wachten op Europese regelgeving, maar die kan nog wel jaren op zich laten wachten.

Toestemming

Er bestaat nog altijd een kans dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat woensdag toch haar handtekening onder de nieuwe apk-regelgeving zet en dan is een test met een deeltjesteller bij de apk van diesels alsnog verplicht. Voor aanpassing van de apk-regelgeving is namelijk geen toestemming van de Tweede Kamer nodig. Het is een ministerieel besluit, genomen op advies van de Stichting Overlegorgaan APK, die positief oordeelde over de invoering van de deeltjesteller. De VVD is daar nu voor gaan liggen.

Hoe het verder gaat? Binnenskamers wordt momenteel druk overlegd tussen VVD en onder andere RAI Aftermarket, afdeling Equipment, hoe verstandig het is dat de minister woensdag toch haar handtekening zet…

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2390 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

10 reacties op “VVD torpedeert deeltjesteller

  • Avatar
    4 december 2020 om 11:19
    Permalink

    Toch mooi he, dat we wel ontzettend veel subsidies geven op EV voertuigen in het kader van milieu, maar dit dan ineens bezuinigen? Laat ze hier dan ook subsidie op geven zodat het weer in de pas loopt.
    PS: de politie rijdt nu al met heel dure meetapparatuur rond van ongeveer 50.000 euro per unit om auto’s te kunnen meten op een eventueel ontbrekend roetfilter. Dus waarom in de APK dan ook niet?

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 11:31
    Permalink

    Belachelijk. De VVD wil voor de verkiezingen nog even goede sier richting dieselrijders maken. Maar dat gaat ten koste van de gezondheid van mensen. Als een auto teveel roetdeeltjes uitstoot, dan moet het roetfilter worden vervangen of de auto moet van de weg worden gehaald.

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 11:36
    Permalink

    Lijkt mij terecht dat er gewacht wordt op Europese regelgeving, waarom moeten wij altijd zo nodig voorop lopen?

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 11:44
    Permalink

    Op zich snap ik je punt wel, maar dan had dit 2 jaar geleden ook als argument worden gebruikt. Nu was het argument mens en milieu, en nu telt dat ineens niet meer. Het gaat dan ook meer om het nu ineens omkeren van een debat wat al lang is geweest. Wij lopen overigens ook ver voor op met EV voertuigen met allerlei subsidies, waarom doen wij dat ook eerder dan andere landen? Zo zijn er tal van argumenten te bedenken om het niet te doen. Maar je zou je eigenlijk af moeten vragen: waarom niet doen? Volgens mij wil iedereen uiteindelijk toch nog een aantal eeuwen genieten van een “schone” planeet?

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 11:44
    Permalink

    Ooit gehoord van het Klimaatakkoord van Parijs of het Nederlandse klimaatakkoord?

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 11:45
    Permalink

    Bizar dat de regels op nieuwe auto’s zo extreem zwaar zijn en zodra ze op de weg zijn bijna alles mag. Dan is uitstoot ineens minder belangrijk. En daarnaast, waarom rijden we maximaal 100? Ook dat maar loslaten dan.

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 12:42
    Permalink

    Met de huidige roetmeter is de geringe hoeveelheid roet van een auto met roetfilter niet te meten.
    In theorie is een auto met een kapot leeggehaald of ontbrekend roetfilter een auto zonder roetfilter Dus zou er met de oude roetmeter wat te meten moeten zijn.
    Waarom is hier geen onderzoek naar gedaan.
    Dan hadden we wellicht de garagehouders en dieselrijders niet op extra kosten gejaagd.

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 15:14
    Permalink

    Jan, er is al lang onderzoek gedaan naar wat een roetmeter zou kunnen met wel of geen roetfilter i.s.m. TNO daar is uitgekomen dat er dan geen uitsluitende oordeel gegeven kan worden t.a.v. wel of geen roetfilter aanwezig vooral in de uitersten.
    Er is nu al zoveel geld geïnvesteerd in onderzoeken en eindelijk een goede methode gevonden en betaalbaar waarom nu niet door zetten dan is het voor de APK keurmeester ook weer duidelijk.
    Ik ben voor.

    Beantwoorden
  • Avatar
    4 december 2020 om 17:33
    Permalink

    Als een roetfilter leeggehaald is en de EGR er uit geprogrammeerd is dat met de APK niet te zien.
    De enige methode is dat meten aan de pijp, maar helaas voldoet dan de roetmeter niet en de waarde die in APK staat voor auto’s met roetfilter haalt een moderne diesel makkelijk.
    Gevolg de auto stoot veel fijnstof uit wat zeer schadelijk is voor je gezondheid.
    De deeltjes teller is een prachtig en redelijk betaalbaar instrument om de roetfilters die niet goed werken te controleren.
    We willen tocht een schoner milieu?
    Je mag met een jonge auto met leeggehaald roetfilter wel de stad in, hoe krom is het?

    Beantwoorden
  • Avatar
    18 december 2020 om 12:43
    Permalink

    Europees beleid is er op gericht om luchtverontreiniging terug te dringen voor mens en milieu. Iedereen in de keten heeft (fors) moeten investeren om dit te laten werken. En nu de berijder mogelijk moet gaan betalen trekt de VVD het kleed onder de regels vandaan. Onzinnig en riekt naar verkiezing retoriek.
    Het heeft geen zin aan 1 kant een EURO-norm af te spreken en aan de andere kant niet te handhaven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *