Stellantis, de autofabrikant die is ontstaan uit een fusie tussen FCA en PSA en die veertien merken vertegenwoordigt, zegt met een opzegtermijn van twee jaar al zijn Europese dealerovereenkomsten op per 1 juni 2023. De dealers hebben dat vandaag te horen gekregen.
Na opzegging van alle verkoop- en servicedistributieovereenkomsten wil Stellantis een nieuw distributienetwerk opzetten dat in lijn is met “de veranderende regelgeving en evoluties in de auto-industrie”. Zo verwacht Stellantis dat de nieuwe BER (Europese groepsvrijstellingsverordening) die in 2023 in werking treedt, zal leiden tot het aanpassen van de huidige distributiecontracten en -standaarden.
Elektrificatie is een andere drijvende kracht achter de herstructurering. Stellantis verwacht dat tegen 2030 70 procent van de verkopen van Stellantis-modellen een elektrische aandrijving zal betreffen. Met een herstructurering wil Stellantis zijn netwerk hiervoor op tijd klaarstomen.
Minder partners
Een herstructurering betekent per definitie minder contractpartners en na de fusie tussen FCA en PSA zagen veel dealers dit ook wel aankomen, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “De geruchten gingen al langer en bij het gros van de dealers is dit ook al geland. Ook de dealerverenigingen zijn op de hoogte. Let wel, de opzegging gaat pas in op 1 juni 2023. In de komende periode zal duidelijk worden wat de plannen vanaf die datum precies inhouden.”
Raad en daad
Voor de dealers breekt nu een onzekere tijd aan. Bovag Autodealers staat hen hierin met raad en daad bij. Tom Huyskens: “We gaan allereerst bekijken of de opzegging op de juiste wijze gedaan is. Vervolgens zullen we de nieuwe contracten bekijken, of die redelijk en billijk zijn, en bijvoorbeeld voldoen aan de eisen van de nieuwe Franchisewet. En als daar dingen instaan die volgens ons niet in orde zijn, zullen we dealers adviseren daarover in gesprek te gaan. De ultieme stap is die naar de rechter, maar dat is nu niet aan de orde.”