Familiebedrijven vormen nog steeds de ruggengraat van de Duitse economie. Ook bij Christ is Otto Christ junior altijd zichtbaar en aanspreekbaar aanwezig, weet Marc Wittek, area sales manager Benelux, UK en Azië, uit eigen ervaring. Een gesprek over de invloed van de moderne trends op de wassector.

Wittek herinnert zich nog hoe hij op zijn eerste werkdag werd begroet door de baas zelf. “Bij Christ is Otto Christ junior altijd zichtbaar en aanspreekbaar. Er heerst een vlakke hiërarchie en er is een zeer sterke lokale verankering: ruim negentig procent van onze bevoorrading halen we uit eigen toeleveranciers, wat een grote zekerheid betekent voor de continuïteit en tevens een belangrijke bijdrage levert tot onze duurzaamheidsfilosofie. Otto Christ junior stelde alles in het werk om zo snel mogelijk na Corona op veilige wijze meetings te houden met klanten en medewerkers. Er wordt een eigen toekomstvisie ontwikkeld, wat duidelijk verschillend is van wat aandeelhouders verwachten.”

Belangrijk binnen die toekomstvisie is een aanbod dat de volle breedte bestrijkt. “Christ staat voor een one-stop-shopping totaalaanbod, met wasinstallaties en de daarvoor benodigde producten (chemie), maar ook voor verschillende financieringsformules (krediet, leasing). Wij bepalen met de klant de meest aangewezen installatie. We zorgen voor de plaatsing en het afstellen van het productgebruik. Aansluitend bieden we een keuze aan onderhoudsprogramma’s, van eenvoudig tot all-in, rekening houdend met waar de klant eventueel zelf kan ingrijpen. Dat kan sterk verschillen voor een wasinstallatie in een garage en een publieke maar onbemande locatie.”

Marc Wittek, area sales manager Benelux, UK en Azië.

De geschiedenis van Otto Christ AG gaat terug naar 1879 toen Anton Christ begon met het vlechten van staaldraad, wat vooral toepassing vond in de productie van landbouwwerktuigen en afsluitingen. In de jaren ’60 kende de autoverkoop een explosieve groei en bouwde Franz Christ een eerste autowasinstallatie naast zijn ouderlijk bedrijf. Een eerste wasstraat volgde in 1968. Vandaag geniet het bedrijf wereldwijd erkenning voor deze specialisatie en noemt zich met trots nog steeds een familiebedrijf.
In 1996 werd ‘Otto Christ AG’ de nieuwe bedrijfsnaam en ontstond het dochterbedrijf ‘Christ Electronic Systems GmbH’ dat een belangrijke bijdrage levert aan de sturing en automatisering van de diverse wasinstallaties. Vandaag staat Otto Christ junior aan het hoofd van het familiebedrijf met meer dan 1500 medewerkers.

Ideale installatie

Er is volgens Wittek geen ‘ideale’ wasinstallatie vooruit te schuiven, want de keuze is zeer landafhankelijk. “Duitsland gaat voor een mix van roll-over en zelfbediening, met het leeuwendeel voor zelfbediening. België geeft de voorkeur aan wasstraten en in Frankrijk zien we vrijwel uitsluitend roll-overs.”

De ‘ideale wasinstallatie’ wordt vooral bepaald door het beschikbare terrein, het beoogde gebruik/publiek en rendement etc. Christ zorgt voor een totaalbegeleiding van de investeerder, inclusief rendementsberekening. In sommige situaties kan een mix van wasinstallaties de beste oplossing blijken. “Heel wat van onze klanten begonnen klein en groeiden. Dan moet men zich afvragen of expansie op het bestaande/aanpalende terrein de beste optie biedt, of eerder het opstarten van een tweede locatie.”

Voor publieke wasinstallaties zijn de ‘looks’ van de wasinfrastructuur alsmaar belangrijker voor het aantrekken van klanten. “Wassen moet een beleving zijn! Onze ‘Vega’ roll-over won zelfs een Red Dot Design Award (april 2021).”

Christ laat op Automechanika zien dat de hiërarchie in het gamma duidelijker werd afgelijnd. “Zo is Cadis uiterst functioneel en gericht op het garage- en carrosseriebedrijf met als basis de ‘Stripe’-uitvoering. Alpha is onze nieuwe middenklasser en ontwikkeld als servicetoevoeging aan tankstations. Hij werkt vierdimensionaal en voorziet in automatische detectie van de velgmaat. ‘Vega’ is het topmodel met een uitstraling gericht op maximale klantbeleving met lichtstrips, verlichte sporen en een RGB-display voor het juist positioneren van het voertuig. Vega is specifiek gericht op autowascenters en biedt de grootste keuze aan wasprogramma’s, incl. aanpassing van de droogfase-efficiency voor SUV’s.
Ten slotte is er een nieuw modulair concept met ‘Blade’opbouw als optisch Christ-herkeningskenmerk voor de zelfbedieningswasboxen. Het modulaire gegeven met 5,20 m asmaat laat toe een optimale samenstelling uit te werken volgens de beschikbare grootte van het terrein. Extra troef is dat de technische module vrij geplaatst kan worden in de gekozen samenstelling. Nog een extra: de dakhelling kan eventueel afgestemd worden op een optimaal rendement voor zonnepanelen. De eigenaar kan geheel vrij de aangeboden wasprogramma’s selecteren en ‘Bubble Gun’ & ‘Bubble Brush’ zijn ook geïntegreerd. Effectverlichting dient als communicatietool naar de gebruiker. De verlichtingskleur geeft aan welke volgende stap te kiezen voor de wasbeurt, terwijl eventueel wachtende klanten kunnen zien hoever een voorganger gevorderd is met zijn wasbeurt. Optioneel zijn zelfs gesproken instructies mogelijk.

Christ stelt daarom verschillende afwerkingen voor, naargelang het een louter functionele carwash betreft binnen een garage- of carrosseriebedrijf, dan wel een publieke carwash. Vanzelfsprekend kunnen dezelfde wasprogramma’s en mogelijkheden gedeeld worden.

Garages en schadeherstelbedrijven willen een zeer functionele installatie met lange levensduur, compacte bouw en snelle afhandeling van de wasprogramma’s. “Zo kan de inhoud van de jerrycans voor het navullen van de wasproducten een rol spelen bij het efficiënte gebruik van de wasinstallatie.”

Het ‘roll-over’-model Cadis is met zijn zeer compacte constructie – slechts 4,60 m breedte – bij uitstek ontwikkeld voor toepassing in garagebedrijven. Bovendien zijn er de snelle wasprogramma’s. De borsteldichtheid werd met een derde verhoogd, wat resulteert in een groter contactoppervlak met het koetswerk, meer indrukbare borstels en uiteindelijk een hogere waskwaliteit. Nog meer verbeteringen zijn de vergrote wielborstels en aangepaste ventilator voor het drogen. “Hij is efficiënter door voor een gelijkblijvend vermogen meer luchtuitstroom te leveren en werkt ook stiller, wat bijdraagt tot een aangenamere werkomgeving voor de medewerkers en minder geluidshinder voor de buren.”

Modulaire wasstraten

De Christ wasstraten laten vele combinaties toe dankzij hun modulaire opbouw. Aldus zijn ook korte wasstraten mogelijk of is een hoge snelheid tot 12 m/minuut mogelijk voor lange wasstraten (lengte 50 m nodig voor hoogste doorloopsnelheid). “Alle innovaties bij de ‘roll-over’-modellen vinden ook hun toepassing in onze wasstraten. Met ‘Air-fit’ wordt een geurverspreider toegevoegd voor een verhoogde ‘schoon’-ervaring. Naast de alom bekende voortbeweging van de auto’s met ketting bieden we ook een oplossing met dubbel spoor, waarbij de vier wielen op een plaat staan. Dat zorgt voor minder stilvallen van de doorstroom en is ook veiliger voor de klanten.”


‘De sensoren van EV’s
zijn de meest gevoelige onderdelen voor een carwash.’


Duurzaamheid raakt alle vlakken: productie, transport en de werking van wasinstallaties. “Zo zoeken we voortdurend naar mogelijke constructie-aanpassingen om minder grondstoffen te gebruiken. Christ is ISO 14001 gecertificeerd (internationale norm voor een efficiënt én effectief milieumanagementsysteem). Bij wasstraten zorgt onze waterreiniging voor tachtig procent en zelfs meer hergebruik van het water.”

Cadis

Bij het energieverbruik zoekt Christ steeds meer efficiëntie bij de ventilatoren voor het drogen. “Zo ontwikkelden we de ‘Turbo Drive’ om de auto gemakkelijker te drogen door de luchtstroom variabel te maken: een lagere luchtuitstroom volstaat voor grote en gemakkelijk bereikbare koetswerkvlakken, terwijl een verhoogde luchtuitstroom wordt ingezet bij moeilijk bereikbare koetswerkdelen. Dat zorgt voor zo’n dertig procent winst.”

‘Direct drive’-motoren bewegen de borstels, wat volgens Wittek resulteert in ongeveer tien procent minder elektriciteitsverbruik. Een extra voordeel zit in het snel en slijtagevrij omkeren van de draairichting en het halen van een hoog toerental (300 tr/min) voor het uitslingeren van waterdruppels alvorens het droogproces te starten.

Van Kontex

Data

De sensoren van EV’s zijn de meest gevoelige onderdelen voor een carwash, maar heel wat autoconstructeurs maken gebruik van Christ wasinstallaties om de waterdichtheid van hun producten te testen. “We delen de verzamelde ervaringen, wat een win/win oplevert voor allen.”

Data gegenereerd door de wasinstallaties is ook voor Christ een bron van informatie en kennis die de R&D-afdeling dient bij de optimalisatie van de exploitatie van wasinstallaties voor eigenaars/investeerders.

Alpha

Toyota zou ten slotte een patent hebben genomen op de automatische detectie van een ‘vuile auto’ met melding/aansporing om de auto te laten wassen. “Dat kan vooral nuttig zijn voor deelauto’s en bestuurders van leaseauto’s. Autonoom rijden en ook ‘autonoom wassen’ staat nog in zijn kinderschoenen en is mogelijk verder verwijderd dan ‘autonoom parkeren’. Wij gaan ervan uit dat de klant beslist wanneer hij wast/laat wassen.”

Foto boven: Voor de zelfbedieningswasboxen ontwikkelde Christ de ‘Bubble Gun’ en ‘Bubble Brush’. De combinatie van chemie en lagedruk pompen resulteert in bijna zeventig procent winst voor elektriciteits-, water- en chemieverbruik. Deze belangrijke innovatie legt shampoo met lage druk op het koetswerk als een schuimtapijt.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties