In Brussel heeft dinsdag vooroverleg plaatsgevonden voor een meeting tussen Cecra en Acea op 15 juni aanstaande. Dan zullen Cecra, inclusief de European Car Dealers, met Acea de voorliggende code of conduct proberen open te breken.

Deze min of meer uitonderhandelde overeenkomst moet er voor zorgen dat in het post-BER tijdperk na 1 juni 2013, een goede verstandhouding tussen dealers en fabrikanten aanwezig blijft. Echter de merkdealers binnen Cecra willen op het laatste moment proberen om wijzigingen door te voeren. Met name een afspraak voor vergoeding voor opgebouwde goodwill na een opzegging is daarbij de inzet.

In tegenstelling tot wat onder andere Bovag stelt, namelijk dat men in zal zetten op een aangepaste code of conduct, benadrukt Jaap Timmer, voorman van Cecra en European Car Dealers, dat dit hoogstwaarschijnlijk ‘trekken aan een dood paard’ is. “Ik ga liever voor het idee om te kijken of we wellicht de EU-agentenrichtlijn van kracht kunnen laten worden op de distributie. Dat is ook de richting die de Duitse dealers (via ZDK, red.) al enige tijd terug hebben gekozen. Ik denk dat we daar meer voor de dealers kunnen binnenhalen dan met het eventueel openbreken van de code of conduct. Maar goed, alle inspanningen zijn belangrijk, alleen moeten we alert zijn dat we met een eventueel succesvol lijkende meeting op 15 juni, niet onze glazen ingooien ten aanzien van de agentenrichtlijn.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
21 oktober 2025
‘Ik ben geboren in een bak met olie’
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
17 oktober 2025
BASF Coatings zelfstandig verder met Carlyle
Meest bekeken berichten
Recente reacties