Het gemiddelde dealerrendement is vorig jaar onderuit gegaan naar 0,78 procent. De verwachting is dat het dit jaar nog verder zal zakken naar tussen de nul en een half procent. Volgens Bovag Autodealers zijn er toch volop kansen voor dealers, waarvan de leasemarkt één van de grootste is.

De branchevereniging vroeg daarom een aantal leasemaatschappijen naar hun ROB-plannen, om erachter te komen welke slagen er gemaakt moeten worden om de leasemaatschappijen als klant aan te trekken en te behouden. “Nederland telt ongeveer 682.000 leaseauto’s. Dit zijn over het algemeen jonge auto’s die veel kilometers maken en dus veel onderhoud nodig hebben. De berijders hiervan zijn bij uitstek dealerklanten”, aldus Hans Bresser, manager Bovag Autodealers.

De leden hebben signalen afgegeven dat de eisen die leasemaatschappijen stellen in de Service Level Agreements (SLA’s), steeds zwaarder worden. Bresser: “De rek is er bij dealers wel een beetje uit en daarom zijn wij met een aantal leasemaatschappijen het gesprek aangegaan. Centraal in die gesprekken stond de vraag wat de strategie voor de komende jaren is met betrekking tot reparatie en onderhoud. We hebben voor de inventarisatie bewust een onderscheid gemaakt tussen reparatie en onderhoud, glas en banden.”

Conclusies

Uit de inventarisatie heeft Bovag Autodealers geconcludeerd dat er een duidelijk verschil van aanpak is tussen grote en kleinere leasemaatschappijen. Bij de kleinere leasemaatschappijen speelt de dealer een veel centralere rol, vanuit de visie dat de klant het best bediend is met het one stop shopping-concept dat de dealer kan aanbieden.

De top acht van grote leasemaatschappijen vertegenwoordigt zestig procent van het totaal aantal leaseauto’s. Waarbij steeds vaker sprake is van sturing naar bepaalde dealers of dealergroepen, eigen servicecentra of universele partijen. “Het gevolg daarvan is helder: wanneer je ook in de toekomst onderhoud en reparatie aan leaseauto’s wilt uitvoeren, zul je samen met de leasemaatschappij moeten optrekken, een partnership aangaan met als doel de berijder aan dat partnership te binden. De berijder wordt een steeds belangrijker schakel in het keuzeproces. Haal- en brengservice of een customer service center zijn een paar voorbeelden waar aan gedacht wordt. Een ding is duidelijk: de laagste prijs of de hoogste korting is op termijn een doodlopende weg.”

Dillemma

Bresser benadrukt dat het neerzetten van de juiste strategie nog best een aantal dilemma’s gaat opleveren. “Ga je verder automatiseren en organiseren dan moeten er eerst kosten gemaakt worden. Ga je de SLA scherper maken dan kost je dit marge. Ga je met een andere structuur werken (selectie van dealers) dan heb je een netwerkprobleem.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties