Ook kennis- en opleidingscentrum Innovam heeft last van de gevolgen van de crisis. Er is meer vraag naar eenmalige, meer op maat gemaakte trainingen en het wordt voor Innovam steeds moeilijker langdurige contracten af te sluiten. Zo wordt gemeld in het jaarverslag over 2011.
Daar waar Innovam in het verleden bijna moeiteloos ruime resultaten realiseerde, vergt het binnenhalen van omzet nu een veel grotere inspanning. Door de verschuiving naar meer maatwerktrainingen, wordt Innovam geconfronteerd met lagere marges dan de organisatie gewend was met de traditionele ´contractomzet´ van voorheen.
Dit was dan ook aanleiding om maatregelen te nemen op het gebied van kostenbeheersing, wat leidde tot een daling van de organisatiekosten met circa vier procent. Ook werd Innovam geconfronteerd met een aanzienlijke daling van de subsidie-inkomsten, die 2,4 miljoen minder waren dan in 2010.
Groei door beheersing
Voor 2012 wordt een kleine omzetgroei verwacht door nadrukkelijk te sturen op kostenbeheersing. “Deskundig, betrokken, bevlogen en praktisch”; dat zijn de vier nieuwe kernwaarden van de organisatie die ervoor moeten zorgen dat Innovam een centrale rol in de branche kan blijven spelen. Daarin zijn innovaties belangrijk, zoals een verdere uitbouw van de webshop en de verschuiving van klassikale trainingen naar digitale trainingsprogramma’s.