Wanneer de consument via internet een auto koopt in plaats van bij de dealer, kan dat een voordeel van 2500 euro opleveren. Dat zegt een recente studie van het Duitse Center for Automotive Research (CAR).

In het geval dat alle Duitse auto’s (3 miljoen per jaar) via internet zouden worden verkocht, zou dat een besparing opleveren van 3 miljard euro, aldus het rapport. 

De Duitse autohandelaren en dealers staan op hun achterste poten door de conclusies uit het onderzoek. Met name de veronderstelling dat de consument 13 procent op de aankoopprijs zou winnen mocht hij zijn auto via internet kopen, wordt naar het land der fabelen verwezen. Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Absurd

Volgens Ulrich Vrome, vice-president van de belangenclub voor de Duitse auto-industrie ZDK, zijn de veronderstellingen van CAR absurd. “Voor elke stap in het verkoopproces worden kosten gemaakt. Wanneer een voertuig online wordt verkocht vallen bepaalde processtappen zoals bemiddeling of proefritten weg. Dat klopt, maar dat levert een verlaging op van ten hoogste 3 procent en niet de 14 procent die CAR berekent.”

Overigens maakt de online autoverkoop nog maar een klein deel uit van de totale autoverkoop in Duitsland. In 2012 werden 38.000 auto’s via internet verkocht op een totale verkoop van 3 miljoen nieuwe wagens. De verwachting is dat de onlineverkoop in Duitsland volgend jaar maar mondjesmaat zal stijgen naar 40.000.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
Meest bekeken berichten
Recente reacties