Ondernemers binnen de autobranche moeten emissievrij gaan denken. Dat is althans de mening van Bovag-directeur Koos Burgman die zijn handtekening heeft gezet onder het SER Energieakkoord voor duurzame groei.
Daarmee conformeert de Bovag zich aan de doelstelling om in 2050 60 procent minder CO2-uitstoot te halen met als tussenstop -17 procent CO2-uitstoot in 2035.
Naast de harde afspraken over CO2-reductie is ook afgesproken dat vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s in staat zijn om ‘CO2-emissievrij te rijden’; dat kan met elektriciteit, waterstof en met biobrandstoffen. Vanaf 2050 geldt dit voor het hele park. Daarnaast komt er een studie naar betalen voor gebruik in plaats van betalen voor bezit. Vanaf 2016 haakt de rijksoverheid daar bij aan.
Duidelijkheid
Koos Burgman: “Grote winst van dit akkorord is natuurlijk dat ondernemers nu duidelijkheid hebben waar het heen moet met hun investeringen. De overheid tekent immers mee met dit akkoord. Overigens had de mobiliteitssector enkele jaren geleden al een sterk sectorakkoord gesloten met de overheid, inclusief afspraken over CO2-reductie en dergelijke. Die afspraken zijn vrijwel integraal overgenomen. Het geeft aan dat de mobiliteitssector zelf al tijdig de goede richting was ingeslagen.”
Voor de korte termijn zegt de overheid toe om in elk geval tot en met 2018 zero- en ultra-lage emissievoertuigen fiscaal te blijven stimuleren. Uitwerking van deze toezegging komt in de Autobrief die in het tweede kwartaal van 2014 wordt verwacht.