Ondernemers binnen de autobranche moeten emissievrij gaan denken. Dat is althans de mening van Bovag-directeur Koos Burgman die zijn handtekening heeft gezet onder het SER Energieakkoord voor duurzame groei.

Daarmee conformeert de Bovag  zich aan de doelstelling om in 2050 60 procent minder CO2-uitstoot te halen met als tussenstop -17 procent CO2-uitstoot in 2035.

Naast de harde afspraken over CO2-reductie is ook afgesproken dat vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s in staat zijn om ‘CO2-emissievrij te rijden’; dat kan met elektriciteit, waterstof en met biobrandstoffen. Vanaf 2050 geldt dit voor het hele park. Daarnaast komt er een studie naar betalen voor gebruik in plaats van betalen voor bezit. Vanaf 2016 haakt de rijksoverheid daar bij aan.

Duidelijkheid

Koos Burgman: “Grote winst van dit akkorord is natuurlijk dat ondernemers nu duidelijkheid hebben waar het heen moet met hun investeringen. De overheid tekent immers mee met dit akkoord. Overigens had de mobiliteitssector enkele jaren geleden al een sterk sectorakkoord gesloten met de overheid, inclusief afspraken over CO2-reductie en dergelijke. Die afspraken zijn vrijwel integraal overgenomen. Het geeft aan dat de mobiliteitssector zelf al tijdig de goede richting was ingeslagen.”

Voor de korte termijn zegt de overheid toe om in elk geval tot en met 2018 zero- en ultra-lage emissievoertuigen fiscaal te blijven stimuleren. Uitwerking van deze toezegging komt in de Autobrief die in het tweede kwartaal van 2014 wordt verwacht.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19