Personenauto’s die vanaf oktober 2015 worden verkocht, moeten volgens nieuwe Europese richtlijnen standaard zijn uitgerust met het eCall-systeem. eCall waarschuwt na een verkeersongeluk via het mobiele netwerk automatisch de nooddiensten.

Het eCall-systeem treedt in werking als bijvoorbeeld de airbags in een voertuig geactiveerd worden of impactsensoren een botsing signaleren. Via het mobiele netwerk wordt een sms naar de 112-alarmcentrale gestuurd, met onder andere de gps-coördinaten. Ook kan de chauffeur met een druk op een knop een voice-verbinding met de alarmcentrale maken, maar een spraakverbinding wordt ook opgezet als het automatische systeem melding maakt. Zo kan een hulpverlener nagaan of de inzittenden nog aanspreekbaar zijn.

Momenteel heeft slechts 0,7 procent van de auto’s een eCall-module. Overigens moeten de EU-lidstaten ook hun alarmcentrales en mobiele netwerken geschikt maken voor eCall.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties