Personenauto’s die vanaf oktober 2015 worden verkocht, moeten volgens nieuwe Europese richtlijnen standaard zijn uitgerust met het eCall-systeem. eCall waarschuwt na een verkeersongeluk via het mobiele netwerk automatisch de nooddiensten.

Het eCall-systeem treedt in werking als bijvoorbeeld de airbags in een voertuig geactiveerd worden of impactsensoren een botsing signaleren. Via het mobiele netwerk wordt een sms naar de 112-alarmcentrale gestuurd, met onder andere de gps-coördinaten. Ook kan de chauffeur met een druk op een knop een voice-verbinding met de alarmcentrale maken, maar een spraakverbinding wordt ook opgezet als het automatische systeem melding maakt. Zo kan een hulpverlener nagaan of de inzittenden nog aanspreekbaar zijn.

Momenteel heeft slechts 0,7 procent van de auto’s een eCall-module. Overigens moeten de EU-lidstaten ook hun alarmcentrales en mobiele netwerken geschikt maken voor eCall.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 juli 2025
Eerste e-step met kenteken
1 juli 2025
5,5 procent minder nieuwe auto’s in eerste halfjaar
1 juli 2025
Techniek Nederland introduceert Docking Van
1 juli 2025
Automotive Academy wordt LKQ Academy
1 juli 2025
Pilot met virtuele rijlessen
1 juli 2025
Horsmans servicedealer Subaru in Limburg
Meest bekeken berichten
Recente reacties