De dieselauto mag niet verdwijnen door de toenemende Europese milieueisen. Juist het doorpakken met nieuwe technologieën, gecombineerd met een vernieuwing van de vloot, moet de toekomst van de dieselauto veilig stellen.
Dat stellen vooraanstaande vertegenwoordigers van de Europese olie- en automobielindustrie in een open brief aan Europese beleidsmakers. De brief van de voorzitters van de European Automobile Manufacturers ‘Association (ACEA), de Vereniging voor Emissions Control van Catalyst (AECC), de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA) en de Europese raffinage-industrie (FuelsEurope), werd vandaag verzonden naar vertegenwoordigers van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad.
Ondermijnen
Volgens de briefschrijvers ondermijnen politieke milieumaatregelen steeds meer de uitrol van een nieuwe generatie dieselvoertuigen, terwijl deze alleen maar schoner worden. “Vernieuwing van de vloot biedt de meest effectieve manier om de luchtkwaliteit te verbeteren. Als oudere auto’s en vrachtwagens worden vervangen door nieuwere modellen, zal de uitstoot van het wegvervoer verder dalen. Met een gemeenschappelijk EU-beleidskader dat de snellere invoering van de nieuwste technologieën met lage uitstoot stimuleert, en rekening houdend met de nodige industrie doorlooptijd, zullen we helpen bij het verbeteren van de luchtkwaliteit in reële rijomstandigheden. Dit terwijl op hetzelfde moment wordt voldaan aan de huidige CO2-doelstellingen”, luidt de tekst.