Metingen die TNO heeft uitgevoerd tonen aan dat elke moderne, op papier ‘schone’ diesel drie tot vijf keer zo veel NOx (stikstofoxide) uitstoot als tijdens officiële testsituaties voor de toelating.
De TNO-test vond plaats in opdracht van het ministerie van Milieu. Concreet genoemd in de verslaglegging zijn de Volkswagen Passat CC, BMW 518, Opel Zafira, Peugeot 308, Audi Q7 en Mercedes-Benz C220. Het is voor het eerst dat van overtreders concreet het merk en model worden genoemd.
De geteste exemplaren voldoen in de dagelijkse rijpraktijk bij lange na niet aan de wettelijke norm. TNO vindt weliswaar de trend beeld helder, maar acht per model meerdere tests nodig om toevallige factoren te kunnen uitsluiten. Gunstige uitzondering is alleen de BMW 530, die met 169 milligram NOx per kilometer evenmin de juiste waarde levert (80 milligram), maar er dichtste bij zit. De Zafira kwam uit op 658 mg/km, terwijl het volgens de Opel-documentatie 56 mg zou zijn. Ook bij de C220 (565 om 34) en Q7 (363 om 58) spoorde de rollenbankuitkomst bepaald niet met de werkelijkheid onderweg.
De suggestie dat er, indachtig de perikelen bij Volkswagen, bewust is gerommeld met software is volgens TNO onjuist. Gemeten afwijkingen tussen theorie en werkelijkheid zouden puur voortvloeien uit de veel minder gunstige omstandigheden tijdens de rijpraktijk. Over anderhalf jaar moeten auto’s ook op de weg voldoen aan de Real Driving Emission-test, die ‘Europa’ vanaf dan invoert. Vorige week maakte PSA de resultaten bekend van verbruiksmetingen bij Peugeot- en Citroën-diesels. Het op eigen initiatief gehouden onderzoek bracht ook hier een sterk verschil tussen lab en praktijk aan het licht.