Euro NCAP scherpt de veiligheidseisen voor botsproeven voor nieuwe auto’s aan. In de tests met kinderen op de achterbank is de leeftijd verhoogd van zes naar tien jaar waardoor er meer wordt geëist van de veiligheidsconstructie achterin de auto.

Tevens stimuleert Euro NCAP de aanwezigheid van een AEB, een voetgangersdetectiesysteem dat zelfstandig remt als voetgangers nabij de auto zijn, door dit op te nemen in de testbeoordeling.

Een voertuig kan met de nieuwe aanpak een tweede sterrenbeoordeling krijgen. Allereerst wordt het voertuig beoordeeld op de standaarduitvoering, zonder extra veiligheidspakketten. Daarnaast kan de fabrikant er voor kiezen om een aanvullende test te laten doen op een versie met optioneel veiligheidspakket. Hierdoor kunnen consument beter zien hoe de veiligheid door toevoeging van extra veiligheidsvoorziening verbetert.

Als eerste kreeg de Suzuki Baleno een twee sterrenbeoordeling. Voor de versie met de standaard uitvoering kreeg deze auto drie sterren. Voor de uitvoering met veiligheidspakket is gekozen voor het ‘Radar brake support’ systeem, zelfstandige of autonome noodremsystemen. De Baleno ontving hiervoor vier sterren in de botsproef. De nieuwe Toyota Prius haalde de maximale score van vijf sterren met de standaard uitvoering.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
14 november 2025
ADPA nieuw lid van SERMI
Meest bekeken berichten
Recente reacties