Euro NCAP scherpt de veiligheidseisen voor botsproeven voor nieuwe auto’s aan. In de tests met kinderen op de achterbank is de leeftijd verhoogd van zes naar tien jaar waardoor er meer wordt geëist van de veiligheidsconstructie achterin de auto.

Tevens stimuleert Euro NCAP de aanwezigheid van een AEB, een voetgangersdetectiesysteem dat zelfstandig remt als voetgangers nabij de auto zijn, door dit op te nemen in de testbeoordeling.

Een voertuig kan met de nieuwe aanpak een tweede sterrenbeoordeling krijgen. Allereerst wordt het voertuig beoordeeld op de standaarduitvoering, zonder extra veiligheidspakketten. Daarnaast kan de fabrikant er voor kiezen om een aanvullende test te laten doen op een versie met optioneel veiligheidspakket. Hierdoor kunnen consument beter zien hoe de veiligheid door toevoeging van extra veiligheidsvoorziening verbetert.

Als eerste kreeg de Suzuki Baleno een twee sterrenbeoordeling. Voor de versie met de standaard uitvoering kreeg deze auto drie sterren. Voor de uitvoering met veiligheidspakket is gekozen voor het ‘Radar brake support’ systeem, zelfstandige of autonome noodremsystemen. De Baleno ontving hiervoor vier sterren in de botsproef. De nieuwe Toyota Prius haalde de maximale score van vijf sterren met de standaard uitvoering.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties