Euro NCAP heeft onlangs drie trendy crossovers op veiligheid beoordeeld, met vijf sterren voor de Toyota C-HR en Nio EL6. De Honda CR-V 2.0 Hybrid bleef steken op vier sterren, althans in de basisversie.
Eerder al kregen de Nio’s ES8, ET7, ET5 en EL7 allemaal een vijfsterrenbeoordeling van Euro NCAP. De Nio EL6 kan nu aan dat rijtje worden toegevoegd. De EL6 gebruikt net als andere Nio’s een camera, radar en lidar om andere verkeersdeelnemers te detecteren, om ongelukken te voorkomen of te beperken. Het geautomatiseerde noodremsysteem (AEB) van de EL6 presteert in de beoordeling van Euro NCAP effectief bij botsingen met personenauto’s. Ook is het systeem goed in het beschermen tegen kwetsbare weggebruikers, maar niet bij tegenliggers en inhaalscenario’s voor motorrijders.
Het autonome noodremsysteem van de tweede generatie van de Toyota C-HR scoorde in de tests van Euro NCAP bijzonder goed. Het standaard gemonteerde bestuurdersmonitoringsysteem werkt indirect en vertrouwt op stuurinput en rijbaanpositie om signalen van slaperig rijgedrag te detecteren. Een geavanceerder apparaat voor directe oogmonitoring is als optie verkrijgbaar, maar werd niet op het testvoertuig van Euro NCAP gemonteerd.
De Honda CR-V 2.0 Hybrid krijgt vier sterren in de basisuitrusting en vijf sterren indien uitgerust met het optionele Honda Sensing 360-pakket. De basisauto heeft een camera en een enkele radar: het veiligheidspakket omvat hoekradars om de prestaties van het ADAS in het algemeen, maar ook in specifieke bochtscenario’s, te verbeteren. Het optionele veiligheidspakket verbeterde de AEB-prestaties aanzienlijk, vooral wat betreft het voorkomen van botsingen met voetgangers en voertuigen.
Onderzeeëren
In een toelichting bij de testresultaten zegt Michiel van Ratingen, secretaris-generaal Euro NCAP: “Het is de moeite waard om te zien dat geavanceerde detectieoplossingen zoals lidar worden ingezet om een steeds betere ongevalsvermijding te bieden, maar er moet nog steeds meer aandacht worden besteed aan de veiligheid van andere weggebruikers. Helaas kunnen ongevallen niet altijd worden vermeden en blijft een hoge botsbestendigheid een cruciale ruggengraat. Bij onze inspectie na de crash, die sinds 1997 een essentieel onderdeel is van onze beoordeling van de crashbescherming, zijn zwakke punten in alle drie de voertuigen ontdekt, waaronder een slechte activering van de airbag en het ‘onderzeeëren’ van de inzittenden. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat ze bij hun zoektocht naar geavanceerde oplossingen de fundamentele zaken niet over het hoofd zien.”