Dertien ceo’s van vooraanstaande Europese koepelorganisaties van toeleveranciers (Clepa) en autofabrikanten (Acea) hebben in Brussel overlegd met EU-commissaris Wopke Hoekstra voor Klimaat en de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel. Doel was de groene en digitale transitie van de Europese auto-industrie te redden.
Tijdens de gesprekken werden de praktische bezwaren van de Green Deal besproken waaraan Europa zich gecommitteerd heeft. Die voorziet in een klimaat-neutraal Europa in 2050, waar ook de auto-industrie zijn bijdrage aan zal moeten leveren.
Concurrentiepositie
Luca de Meo, ceo van Renault en president van Acea: “Autofabrikanten in de EU zetten zich sterk in voor het koolstofarm maken van de economie en investeren meer dan 250 miljard euro in elektrificatie, maar we kunnen deze transitie niet alleen maken. Europa moet de voorwaarden scheppen voor concurrentievermogen en marktvraag naar elektrische voertuigen. Deze omvatten infrastructuur voor het opladen en bijvullen van waterstof, een voldoende aanbod van kritieke grondstoffen, betere toegang tot financiering en marktprikkels. Met andere woorden: een holistische industriële strategie zal de sleutel zijn om de groene ambities van Europa te verwezenlijken.”
Transitie
Matthias Zink, ceo van Schaeffler en president van Clepa: “De Europese automobielleveranciers stimuleren innovatie en duurzaamheid met 30 miljard euro aan jaarlijkse investeringen in onderzoek en ontwikkeling, en 1,7 miljoen directe banen. Leveranciers zijn de belangrijkste factoren die de transitie mogelijk maken en slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen op de markt brengen. In de context van een uitdagende economische omgeving, een teruggang in de adoptie van elektrische voertuigen en afnemende winsten binnen de toeleveringsketen, wordt de financiering van de transitie echter van cruciaal belang. Het is daarom van cruciaal belang ervoor te zorgen dat er randvoorwaarden aanwezig zijn om de risico’s van investeringen in innovatieve technologieën en de transformatie van faciliteiten en ons personeelsbestand te verminderen. Het regelgevingskader moet ambitieus en toch flexibel blijven om Europa concurrerend te houden. Dit zal ons helpen onze doelen sneller en efficiënter te bereiken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de behoeften van de consument.”
Samengevat heeft de auto-industrie nogal wat zorgen dat de CO2-reductiedoelstellingen gehaald kunnen worden. Acea en Clepa doen een dringend beroep op de Europese beleidsmakers om deze zorgen weg te nemen.