Door ander claimgedrag, maatschappelijke en voertuigtechnische ontwikkelingen houden autoverzekeraars de grootste moeite om hun polissen te laten renderen. Net als in 2014 (ruim vierhonderd miljoen euro verlies) dreigt 2015 een jaar van rode cijfers te worden, meldt Het Financieele Dagblad.

Probleem voor de autoverzekeraars is dat de stijgende kosten voor uitbetaalde schades vooral een externe oorzaak hebben. Zo vertaalt innovatie aan voertuigen zich in complexere, duurdere componenten. Verder levert de naar 67 opgetrokken pensioenleeftijd in geval van letselschade extra betaaljaren op voor de verzekeraar. Daarnaast kunnen tegenwoordig partijen als zorgverzekeraars en uitkeringsinstanties een deel van hun schade verhalen op de autoverzekeraar.

Bijkomend aspect is dat de kosten van advocaten bij letselschade (die de verzekeraar doorgaans vergoedt) in de afgelopen vijf jaar sterk zijn gestegen. Volgens woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars gaat inmiddels een derde van de letselschade-uitkering niet naar het slachtoffer zelf. Reden voor het verbond om het gesprek aan te willen gaan met letselschadeadvocaten.

Optrekken van de premie als remedie is gezien de hevige concurrentie een riskante oplossing. Meer efficiency om te kosten voor afhandeling te drukken is volgens claimexpert CED een andere, meer financiële speelruimte opleverende mogelijkheid.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties