Telematica is in de VS vooral een zaak van de fabrikant en zijn dealers. Voor de universele garage is er om diverse redenen geen speelveld. Dat vertelde Jeff Carlson, voorzitter van de Amerikaanse dealerassociatie (NADA), in Verona op het Automotive Dealer Day Congress.

In de VS is telematica al veel langer in het (dealer)businessmodel geïntegreerd. In de strijd om de klantendata spelen de fabrikant en zijn dealers de eerste viool. Samen met derde partijen zoals verzekeraars, andere dienstverleners en retailers proberen ze de klant een complete dienstverlening te bieden. “Eigenlijk is een universeel autobedrijf daar geen partij in”, stelt Carlson.

Dat komt omdat consumenten in de VS minder vertrouwen hebben in een niet-dealerbedrijf als het gaat om afstaan van persoonlijke data. “Bovendien zijn universele garages benauwd voor de strenge regelgeving rond aansprakelijkheid. Een universeel autobedrijf wil vaak met een dongel aan de slag en die is nu eenmaal gevoelig voor datalekken. Om over het hacken van een auto via een dongel nog maar te zwijgen.”

Aftersales Magazine was eerder deze maand aanwezig in Verona. Een uitgebreid congresverslag leest u in het komende nummer.

Meer weten over telematica? Bezoek ons congres op 15 juni.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 december 2025
Vakgarage van der Horst sluit zich aan bij INDI: actuele data voor betere service
19 december 2025
TECH360 levert eerste diagnosespecialist af
19 december 2025
Van Mossel Duitsland neemt leasevloot MisterGreen over
19 december 2025
Gerard Bolder voorzitter RAI Auto’s
19 december 2025
Resultaten autodealers iets beter in Q3
19 december 2025
Verkeersboetes sinds 2021 fors gestegen
Meest bekeken berichten
Recente reacties