Matteo Salvini, vice-premier van Italië en minister van Infrastructuur & Transport, opende op de eerste dag van Automotive Dealer Day in Verona de aanval op de in zijn ogen veel te strenge regelgeving vanuit Brussel.

Salvini stelde dat het tijd wordt dat de Timmermans-ideologie wordt ingeruild voor een meer realistische visie. Hij heeft daarbij zijn hoop gevestigd op de Europese verkiezingen in 2024. Salvini ziet vooral het tempo waarin de klimaatdoelen moeten worden gerealiseerd als de grootste disruptor voor de autosector.

Daarnaast is Salvini druk doende om binnen de Europese Unie een alliantie te smeden met landen als Tsjechië, Roemenië en Bulgarije om de Euro 7-regelgeving opgeschort te krijgen. Hij vindt daarbij ook gehoor in Duitsland en Frankrijk. In de ogen van Salvini is het ondoenlijk om enerzijds de klimaatdoelen voor 2035 te halen en tegelijkertijd te moeten investeren in technologie voor verbrandingsmotoren om aan de Euro 7-norm te kunnen voldoen. Salvini wordt hierin door veel bedrijven en brancheorganisaties gesteund. Hij kreeg dan ook een staande ovatie van de zeker duizend dealermedewerkers in de zaal.

Verdienmodellen

De woorden van Salvini werden ondersteund door Gerardo Pérez Giménez, voorzitter van de Alliance of European Car Dealers and Repairers (AECDR), de merkgebonden tegenhanger van Cecra. Hij legde uit dat het voldoen aan de klimaatdoelen van de Europese Unie meer tijd kost, niet alleen vanwege de investeringen in kennis en klanten, maar simpelweg omdat de branche op zoek zal moeten naar nieuwe verdienmodellen. En dat kost tijd, meer dan politici denken, aldus Giménez.

Ook is Giménez van mening dat het niet gaat lukken om in 2050 in Europa een emissievrij wagenpark te hebben. “Dat ligt niet aan de sector, maar aan de politiek die zijn zaakjes, zoals een afdoende laadinfrastructuur, niet op orde krijgt. Overheden roepen wel dat zij deze doelen nastreven, maar de praktijk laat, op enkele landen na, anders zien”, aldus Giménez.

Klimaat

Tegengas kwam van de kant van professor Carlo Carraro van het Intergovernmental Project on Climate Change (IPCC), die hardop stelde dat er nog teveel idioten zijn – een goed verstaander wist wie hij bedoelde – die de opwarming van onze aarde onderschatten en het tempo waarin we de energie-transitie moeten voldoen alleen maar vertragen, met grote gevolgen voor de wereld. “Natuurlijk zullen sectoren worden getroffen, de autobranche zeker, want die is verantwoordelijk voor een groot deel van de emissies”, stelde Carraro, onderbouwd door een veelheid aan cijfers.

Dat dealers meer tijd nodig hebben voor de EV-transitie en het ontdekken van nieuwe verdienmodellen, wil er bij Carraro niet in. Die tijd is er volgens hem niet meer. “Als we de EV-transitie vertragen, zal dat een desastreus effect hebben op ons klimaat en meer nog op onze economie, wereldwijd wel te verstaan. In 2035 geen verbrandingsmotoren meer in nieuwe auto’s is eigenlijk al vijf jaar te laat”, waarschuwde Carraro.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties