De Europese trialoog, waarin de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van ministers met elkaar onderhandelen over wetgeving, is het eens geworden over de nieuwe emissienorm Euro 7. Koepelorganisaties Acea (autofabrikanten) en Clepa (toeleveranciers) reageren gematigd positief.
Euro 7 is een emissienorm die niet alleen kijkt naar de uitstoot via de uitlaat, maar die onder meer ook oog heeft voor emissies van banden en remmen. Om voldoende doorlooptijden te garanderen, rekent Acea nu op de steun van de Europese Commissie om zo snel mogelijk robuuste secundaire wetgeving tot stand te brengen die de belangrijkste elementen zal moeten regelen. “Het is belangrijk op te merken dat veel van de nieuwe bepalingen aanzienlijke technische en investeringsuitdagingen met zich meebrengen op een cruciaal moment in de transitie naar emissievrije mobiliteit”, aldus directeur-generaal Sigrid de Vries van Acea.
Compromis
Nog zuiniger in zijn reactie is Clepa, die ziet dat er bij de totstandkoming van de emissienorm vooral veel water bij de wijn is gedaan. “Met enkele belangrijke clausules had het voorstel van de Commissie best ten uitvoer kunnen worden gebracht. Met het akkoord van vandaag wordt het grootste deel van het voorstel van de Commissie geschrapt”, zegt Benjamin Krieger, secretaris-generaal van Clepa. “Het is positief om vooruitgang te zien op het gebied van de remdeeltjeslimieten, die een verdere evaluatie van de prestaties van hybride en brandstofcelvoertuigen mogelijk maken, en enige verbetering op het gebied van NOx en deeltjesgrootte. Meer ambitie zou technisch en economisch haalbaar zijn geweest.”