LTC, de Britse producent van de bekende Londense ‘black cab’, introduceert naar verwachting in 2018 een uitstootvrije, elektrische taxi. Hij gaat onder meer in Amsterdam rijden. Voor elke Europese stad wordt een netwerk van dealers en onderhoudsspecialisten aangesteld.
Voor de onderhuidse techniek, volledig ontwikkeld in Europa, trekt LTC driehonderd miljoen pond uit. Het elektrisch voertuigplatform kent volgens de onderneming “een groot rijbereik”, zonder daarover nadere details te verstrekken, omdat de stand en prijs van batterijtechniek zo snel veranderen. Bij de presentatie in Amsterdam werd echter gezegd dat het bereik meer zal zijn dan van een Nissan e-NV200 maar minder dan een Tesla Model S.
Om ‘range anxiety’ te voorkomen, voorziet het ontwerp in een back-up benzinegenerator. Die kan de accu opladen indien niet direct een oplaadpunt beschikbaar is. De generator maakt het ook mogelijk om langere snelwegafstanden af te leggen. De volledige productdetails worden bekendgemaakt in de aanloop naar de lancering in Londen (eind 2017) en in de andere Europese markten (2018). Behalve in Amsterdam zal de taxi dat jaar ook gaan rijden in Barcelona, Berlijn, Oslo en Parijs.
Emissiestandaarden
LTC-president Peter Johansen zegt in te spelen op nieuwe emissiestandaarden in diverse grote steden in Europa. “Met onze producten willen we bijdragen aan het terugdringen van de schadelijke uitstoot in binnensteden en tegelijkertijd taxi-operators helpen hun operationele kosten te verlagen. We zoeken actief naar uitbreiding. Amsterdam is een van de belangrijke groeimarkten voor LTC.”
De nieuwe taxi wordt nagenoeg volledig gebouwd met Europese onderdelen. Hoewel het ontwerp enige overeenkomsten vertoont met de bestaande taxi wordt er geen enkel onderdeel mee gedeeld. Later dit jaar opent LTC in de buurt van Coventry een nieuwe R&D- en productievestiging. Hier wordt niet alleen de nieuwe taxi geproduceerd maar ook een reeks bedrijfsvoertuigvarianten.