Onderdelenfabrikanten hebben vorig jaar gemiddeld een nettowinst van 7,4 procent gemaakt. De toeleveranciers profiteerden van de gestegen verkoop- en productieaantallen van personenauto’s. Baat hadden ze daarnaast van het gestegen aandeel van rijveiligheidsystemen die de bestuurder ondersteunen, de zogenaamde advanced driver assistance systems (ADAS).

De Amerikaanse zakenbank Lazard geeft jaarlijks het Duitse onderzoeksbureau Roland Berger opdracht om de onderdelenindustrie in kaart te brengen. Uit het recent verschenen rapport, Global Automotive Supplier Study 2016, blijkt dat motorenfabrikanten als enige een margedaling voor lief moeten nemen. Alle overige toeleveranciers zitten in de plus. De grootste stijging hebben de bandenfabrikanten laten zien. Hun gemiddelde winstmarge lag vorig jaar op 11,2 procent.

Overigens constateert Roland Berger dat de stijging van de marges afzwakt. Sinds 2010 vertoonde de marge jaar op jaar een opwaartse lijn, maar die zwakte vorig jaar – ondanks de goede resultaten – wel wat af. Voor dit en de komende jaren waarschuwen de onderzoekers voor stabilisatie. De onderdelenfabrikanten realiseren hun beste prestaties in de VS en Europa. In China daalden de marges zelfs. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 oktober 2025
Claro neemt Carwash Maastricht over
14 oktober 2025
Autoscout24: Occasionprijzen blijven dalen
14 oktober 2025
Sunny Cars: EV wordt nauwelijks verhuurd
14 oktober 2025
Top 10 leasemaatschappijen ongewijzigd
14 oktober 2025
Het nieuwe DNA van de werkplaats bepaalt de toekomst van de aftermarket
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
Meest bekeken berichten
Recente reacties