Auto-importeurs moeten van de Autoriteit Consument en Markt per 1 november adverteren met een kant-en-klaar-prijs voor nieuwe auto’s. Van bijkomende rijklaarkosten mag vanaf dan geen sprake meer zijn, kondigt bestuursvoorzitter Chris Fonteijn aan. De deadline stoelt mede op recente advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken.

Wie volhardt in extra euro’s ‘autorijklaarkosten’ voordat de klant de showroom uit mag, kan een boete tegemoet zien of een last onder dwangsom. De maximale boete die ACM per overtreding kan opleggen is per 1 juli omhoog gegaan van 450 duizend naar 900 duizend euro. Of, als dat meer is, 1 of 10 procent van de jaaromzet. Een woordvoerder zegt dat vanaf 1 november daadwerkelijk gecontroleerd en zo nodig ingegrepen zal worden. ACM spreekt in eerste instantie de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal.

Rijklaarkosten schommelen doorgaans tussen de zeshonderd en vijftienhonderd euro. Voor dat bedrag regelt de importeur zaken als de kentekenplaten, registratie bij de RDW, recyclingbijdrage, transport per oplegger naar de betreffende dealer en het verwijderen en afvoeren van verpakkingsmateriaal. Wat de ACM steekt zijn niet de kosten op zich als wel de mistige communicatie erover met de koper. “De branche moet er duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan”, aldus de bestuursvoorzitter. Eerder ijverden de Consumentenbond en ANWB al voor autoprijzen ‘inclusief rijklaarkosten’.

Extraatje

Voor de autoverkoper vormen de afleverkosten – nieuw of occasion – vaak een extraatje. Ze worden gerechtvaardigd uit de middelen en moeite die nodig zijn om het voertuig rijklaar de weg op te kunnen sturen. Vanuit de consument bezien is het echter logischer dat die energie en kosten worden verdisconteerd in de prijs van de auto. Je koopt immers ook geen tv zonder stekker; als je uit eten gaat hoef je niet eerst het bestek nog aan te kopen.

In een reactie toont Bovag zich niet blij met het principe ‘geadverteerde prijs = kant-en-klaar-prijs’. De belangenbehartiger van de dealers waarschuwt dat de afleverkosten straks worden meegenomen in de bijtelling. Daar is volgens ACM echter geen sprake van, aangezien de catalogusprijs van het voertuig (uitgangspunt voor de bijtelling) gelijk blijft. Maar ook afgezien daarvan zou het effect niet zo groot zijn; bovendien bedingen (sommige) leasemaatschappijen heel andere bedragen. Bovag stelt verder dat de opgelegde prijstransparantie zal leiden tot een hogere verzekeringspremie. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties