De importactiviteiten van Honda blijven een aangelegenheid van de fabrikant zelf. De in maart dit jaar verkondigde strategie om een private importeur te zoeken is losgelaten. In die beslissing speelt de Brexit een belangrijke rol.
Het onverwachte besluit van het Verenigd Koninkrijk om uit de EU te stappen heeft volgens Honda Japan in veel opzichten economische vraagtekens gecreëerd. Die risico’s wil men niet zomaar afwentelen op een private importeur.
Daarnaast speelt mee dat een sterke elektrificatie van het Honda-modellengamma aanstaande is. Het hoofdkantoor in Japan beschouwt Nederland gezien het hier gevoerde ‘groene’ beleid als een zeer belangrijke markt voor elektrisch vervoer. “Het nieuwe gamma biedt volop kansen in Nederland. Die wil de fabrikant graag zelf oppakken”, aldus een zegsman van Honda Benelux.
In het afgelopen halfjaar hebben ten minste drie particuliere partijen gesproken over een overname van het Honda-importschap. Vorige week zijn zij geïnformeerd over de beslissing van de fabriek om het heft zelf in handen te houden. Voor de afgelopen vrijdag geïnformeerde dealers, die destijds in Aftersales Magazine de koers naar een privé-invoerder toejuichten, zou de koerswijziging goed nieuws zijn. “In deze na de Brexit onzekere tijd weten ze wat ze hebben. Met bovendien kans op groei, gezien de nieuwe modellen.” Wanneer die op de markt verschijnen, is overigens nog niet duidelijk.
Dealervereniging
Vanuit de dealervereniging wordt vooralsnog met scepsis gereageerd. “Het beleid van de fabrikant heeft de afgelopen te veel geswitcht om nu de vlag uit te hangen”, zegt een van de bestuursleden. “In 2012 is men gestopt met hybrides, nu gaan ze er weer mee beginnen. We willen op korte termijn meer duidelijkheid.” Om die reden heeft de dealervereniging de importeursorganisatie voorgesteld om in september aan te schuiven voor nader overleg.