De jongste netwerktelling door Aumacon laat een gestage afbouw van het aantal contractpartners zien. Van 1104 eind 2014 ging het via 1013 in november vorig jaar naar 974 merkcontracten op dit moment. Ter oriëntatie: in 2005 waren er nog 1483 contracten, een afkalving dus met vijftig per jaar.

De cijfers vertellen verder dat de importeurs gemiddeld nog slechts met dertig ondernemers zaken doen. De verschillen tussen de merken zijn echter groot. Vooral Suzuki valt op, gezien de liefst 82 contractpartners. Aan de andere kant van het spectrum springt het geringe aantal bij Mercedes-Benz (12 partners), BMW (16) en Lexus (5) in het oog. Maar ook volumemerken als Renault (17), Ford (29) en Volkswagen (34) hebben naar rato van hun verkoopvolume feitelijk maar weinig partners over. Afgelopen jaar is Citroën het drukst geweest met snijden in de contracten. Andere stevige saneerders waren Mitsubishi, Peugeot, Ford en de kleinere merken uit de Fiat-stal.

Alle cijfers en trends over de dealeroutlets staan in de nieuwste editie van Aftersales Magazine, die komende vrijdag verschijnt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties