Automobilistenclub ADAC wil dat Volkswagen de 2,6 miljoen Duitse eigenaren van een diesel met sjoemelsoftware ieder vijfduizend euro verstrekt. Het gaat om een vrijwillig bedrag, dat neerkomt op in totaal dertien miljard euro.

De organisatie zegt bij monde van vicepresident Klaus Becker dat aanpassing achteraf om de software te verwijderen mogelijk kan leiden tot schade op de lange termijn. Daarbij zou het kunnen gaan om prestaties en/of verbruik. Uit tests is weliswaar gebleken dat zich op dit vlak geen noemenswaardige veranderingen voordoen, maar de ADAC wil, verder in de toekomst kijkend, het zekere voor het onzekere nemen.

Moreel appèl

Juridisch gezien is het verzoek niet meer dan een moreel appèl. De Duitse wetgeving kent geen basis om schadeloosstelling af te dwingen, zoals in de VS. Daar heeft de autobouwer de klant vijfduizend dollar betaald om tot een vergelijk te komen. “Dat zou ook voor Duitsland het kader moeten zijn”, stelde Becker deze week aan de vooravond van de IAA. In een reactie zegt Volkswagen dat op de thuismarkt andere grenswaarden, wetten en technische oplossingen gelden. Intussen heeft de fabrikant zo’n twee miljoen VW-, Audi-, Skoda- en Seat-diesels aangepast. Daarnaast is aan eventueel gedupeerde klanten coulance toegezegd. Bij de ADAC-afdeling juridisch advies komen volgens een woordvoerder dagelijks honderden telefoontjes binnen van verontruste leden. De Duitse RDW verlangt van VW dat het auto’s met gemanipuleerde uitlaatgasreiniging aanpast. De fabrikant kan die oproep naast zich neerleggen, maar riskeert dan zijn voertuigtoelating kwijt te raken.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties