Autofabrikanten fungeren steeds vaker als kredietverstrekkers. Door leningen en leasecontracten kunnen zij hun balansen flink opkrikken.

Dat schrijft De Telegraaf naar aanleiding van een analyse van de Financial Times. Daaruit zou blijken dat de vier grootste Europese autofabrikanten (Volkswagen, Daimler, BMW en Renault) gezamenlijk voor 400 miljard aan leningen en leaseconstructies op hun balans hebben staan. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2009.

Afhankelijkheid

De Telegraaf haalt vervolgens Calvin Davies aan, hoofd ABS en Covered Bonds bij NN Investment Partners. Hij vindt het een goede zaak dat autofabrikanten zo gul zijn met het verstrekken van leningen. “Zo kan in de Europese Unie gebruik worden gemaakt van meer financieringsbronnen, waardoor de afhankelijkheid van banken minder wordt.” Ook hoogleraar banking en finance aan de Universiteit van Tilburg ziet weinig gevaar in de groeiende kredietverstrekking door autofabrikanten. “Door de crisis zien we de rol van banken als kredietbemiddelaar afnemen en die rol wordt makkelijk overgenomen door andere partijen.”

Private lease

Ook in Nederland is autofinanciering populair. Volgens VNA steeg het bedrag aan autoleningen, mede door de forse groei van private lease, afgelopen jaar met 14 procent. De Nederlandsche Bank tot slot constateert dat Nederland geen risico loopt door autoleningen. Ze maken immers nog geen 5 procent uit van het totaal aan zogenoemde gesecuritiseerde leningen van schaduwbanken, ofwel bedrijven die zonder vergunning bankactiviteiten uitvoeren.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 april 2025
‘Slimme dingen doen met data’
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
Meest bekeken berichten
Recente reacties