Het Franse platform Xee, een startup uit 2016 waar onder andere de Mobivia-groep een belangrijke aandeelhouder in is, wil naar de Nederlandse markt.

xeeIn Frankrijk (Total, Norauto en Speedy), Duitsland (ATU/Michelin) en België (Auto 5 en Midas) is het platform door middel van een blackbox en een app al bij een kleine 3500 autobedrijven beschikbaar.

Acceptatie

“Dat betekent niet dat al die bedrijven even makkelijk de blackbox en de app aan de man/vrouw weten te brengen”, stelt directeur Yvan Gravier van Xee-Elocity. Het Xee-platform is uiteraard gericht op ketens en groepen autobedrijven (liefst werkplaatsconcepten), maar in principe kan ieder individueel autobedrijf zijn klanten verbinden met het platform. Gravier: “Ieder autobedrijf is ervan overtuigd dat de toekomst voor een belangrijk deel ligt bij de mate waarin je je (werkplaats)klanten connected hebt. Desondanks ligt er een flinke drempel tussen die constatering en de daadwerkelijke verkoop van het concept Xee aan de autobezitter. Daar gaat momenteel veel energie in zitten. De klant wil maar één ding weten: ‘What’s in it for me?’”

eCall

Die constatering van Gravier geldt overigens ook voor de vele andere app-, dongel- en blackbox-concepten die momenteel op de Europese aftermarket worden geïntroduceerd. Nu in mei de eCall een verplichting is voor nieuwe auto’s zal de consument gaandeweg vaker met de voordelen van connectiviteit geconfronteerd worden. Op die manier zou de drempel om connected te gaan weleens een stuk lager kunnen komen te liggen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
14 oktober 2025
Claro neemt Carwash Maastricht over
14 oktober 2025
Autoscout24: Occasionprijzen blijven dalen
14 oktober 2025
Sunny Cars: EV wordt nauwelijks verhuurd
14 oktober 2025
Top 10 leasemaatschappijen ongewijzigd
14 oktober 2025
Het nieuwe DNA van de werkplaats bepaalt de toekomst van de aftermarket
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
Meest bekeken berichten
Recente reacties