Lynk & Co gaat zijn auto’s voor de Europese markt produceren in de Volvo-fabriek in het Belgische Gent.

Dat heeft de Chinese autofabrikant bekendgemaakt.

Volvo

De band van Lynk & Co met Volvo is innig: zowel Lynk & Co als Volvo zijn eigendom van het Chinese Geely. Bovendien worden de auto’s van Lynk & Co net als die van Volvo in het Zweedse Göteborg ontworpen. De productie start in 2019 met de Lynk & Co 01, een suv, die op dezelfde productielijn gemaakt wordt als de Volvo XC40. Lynk & Co focust met de Europese introductie op connectiviteit, online verkoop, autodelen en leaseconstructies.

De Chinezen komen

De Europese markt heeft eerder te maken gekregen met de introductie van Chinese autofabrikanten op de Europese markt. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging is deze keer voornamelijk positief over de komst van de Chinezen. “De consument krijgt nu meer keuze. Ook is het goed dat de focus ligt op al dan niet hybride elektrische auto’s. We gaan toch richting elektrificatie. Ervan uitgaande dat ze goedkoper worden dan bijvoorbeeld de Volvo’s maakt Lynk & Co de elektrische auto voor meer mensen bereikbaar.” Eerdere introducties, van bijvoorbeeld de Landwind, strandden voornamelijk op tekortkomingen op het gebied van veiligheid. Steven van Eijck: “De Europese markt is een markt van kritische consumenten. Als je geen auto in de markt kunt zetten met vijf sterren NCAP, dan word je door de consumenten keihard afgestraft. Wat dat betreft hebben de Chinezen geleerd van eerdere introducties. En natuurlijk heeft Volvo een behoorlijke naam als het gaat om veiligheid, dus als de Lynk & Co daarvan profiteert, is dat alleen maar positief.”

Concurrentie

De komst van Lynk & Co is ook goed om de concurrentie scherp te houden, denkt Van Eijck. “Het zet de concurrentie met traditionele OEM’s op scherp. Maar dat is alleen maar goed. Zij worden gedwongen ook te innoveren. En voor toeleveranciers is het ook alleen maar goed. Zij kunnen hier wellicht ook van profiteren. Het kan de werkgelegenheid bevorderen, in eerste instantie in België, maar mogelijk ook bij toeleveranciers in Nederland.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
5 december 2025
Car Service Partner groeit met vier bedrijven
5 december 2025
SWOV: Impopulaire maatregelen nodig voor vergroten verkeersveiligheid
5 december 2025
RAI Automotive Industry NL luidt de noodklok
5 december 2025
Vijftig elektrische Mini’s voor Profile
5 december 2025
Texa lanceert E-Diag Charger
4 december 2025
Omzet Autodoc stijgt met 17,0 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties