Lynk & Co gaat zijn auto’s voor de Europese markt produceren in de Volvo-fabriek in het Belgische Gent.

Dat heeft de Chinese autofabrikant bekendgemaakt.

Volvo

De band van Lynk & Co met Volvo is innig: zowel Lynk & Co als Volvo zijn eigendom van het Chinese Geely. Bovendien worden de auto’s van Lynk & Co net als die van Volvo in het Zweedse Göteborg ontworpen. De productie start in 2019 met de Lynk & Co 01, een suv, die op dezelfde productielijn gemaakt wordt als de Volvo XC40. Lynk & Co focust met de Europese introductie op connectiviteit, online verkoop, autodelen en leaseconstructies.

De Chinezen komen

De Europese markt heeft eerder te maken gekregen met de introductie van Chinese autofabrikanten op de Europese markt. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging is deze keer voornamelijk positief over de komst van de Chinezen. “De consument krijgt nu meer keuze. Ook is het goed dat de focus ligt op al dan niet hybride elektrische auto’s. We gaan toch richting elektrificatie. Ervan uitgaande dat ze goedkoper worden dan bijvoorbeeld de Volvo’s maakt Lynk & Co de elektrische auto voor meer mensen bereikbaar.” Eerdere introducties, van bijvoorbeeld de Landwind, strandden voornamelijk op tekortkomingen op het gebied van veiligheid. Steven van Eijck: “De Europese markt is een markt van kritische consumenten. Als je geen auto in de markt kunt zetten met vijf sterren NCAP, dan word je door de consumenten keihard afgestraft. Wat dat betreft hebben de Chinezen geleerd van eerdere introducties. En natuurlijk heeft Volvo een behoorlijke naam als het gaat om veiligheid, dus als de Lynk & Co daarvan profiteert, is dat alleen maar positief.”

Concurrentie

De komst van Lynk & Co is ook goed om de concurrentie scherp te houden, denkt Van Eijck. “Het zet de concurrentie met traditionele OEM’s op scherp. Maar dat is alleen maar goed. Zij worden gedwongen ook te innoveren. En voor toeleveranciers is het ook alleen maar goed. Zij kunnen hier wellicht ook van profiteren. Het kan de werkgelegenheid bevorderen, in eerste instantie in België, maar mogelijk ook bij toeleveranciers in Nederland.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
14 februari 2025
AutoTrack: Prijs Tesla in jaar 10.000 euro gedaald
13 februari 2025
Nieuwe eigenaar Autotaalglas Apeldoorn
13 februari 2025
ING: Exporteren EV’s is geld weggooien
Meest bekeken berichten
Recente reacties