Autofabrikant Toyota en de Japanse investeringsbank Softbank (waarin Saoedi Arabië een belangrijke aandeelhouder is) hebben samen Monet Technologies opgezet.

Toyota wil zo een groot aantal services ontwikkelen waarmee op de lange termijn de inzittenden van autonome auto’s en op middellange termijn de berijder van een hoog autonome auto bediend kunnen worden. Van het aanleveren van boodschappen en pakketten in de kofferbak tot medische check ups, de auto wordt een data-analyse center op wielen voor Toyota en haar klanten.

Preventief

De achterliggende gedachte achter Monet Technologies is ook, dat de autofabrikant wil voorkomen dat tech-bedrijven (Google, Amazon en anderen) de regie in de autobranche overnemen. Eerder investeerde Softbank al in Uber, Didi en het Cruise-concept van General Motors.

Voor de Olympics

Overigens wil Toyota al in 2020, als de Olympische Spelen in Tokyo worden gehouden, een deel van de services live hebben in een aantal autonoom rijdende auto’s, die op en tussen de diverse Olympische accommodaties en hotels zullen pendelen. Op de foto Toyota’s eerdere studiemodel, de E-Palette.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
19 augustus 2025
Drie finalisten BOVAG Autobedrijf van het Jaar
19 augustus 2025
De Dorpsgarage start podcast
19 augustus 2025
Al 450.000 meldingen ANWB Alarmcentrale
19 augustus 2025
Meestal rijdt de man naar vakantiebestemming
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
Meest bekeken berichten
Recente reacties