Het aantal personenauto’s van vijftien jaar of ouder is sinds 2008 meer dan verdubbeld. Vooral het aantal youngtimers (15 tot 25 jaar) is toegenomen, signaleerde het CBS onlangs. Met de cijfers van RDC achter de hand duiken we de youngtimerwereld in. Wat daarin vooral opvalt, is hoe weinig zakelijke rijders gebruikmaken van de mogelijkheden die deze auto’s belastingtechnisch bieden.
Nederland telde volgens CBS op 1 januari 2018 bijna 1,9 miljoen young- en oldtimers. Tien jaar eerder waren dat er nog ongeveer 900.000. Voor dit artikel focussen we ons op de bouwjaren 1994-2004, het tijdvak der youngtimers. Cijfers van RDC laten zien dat dat er al inmiddels bijna twee miljoen zijn. Zakelijke rijders genieten in dat segment een bijtelling van liefst 35 procent, maar omdat deze niet over de nieuwprijs maar over de handelswaarde berekend wordt, is het fiscaal uitermate interessant. De discussies erover tijdens verjaardagen en borrels verdelen zich tussen ‘kijk mij goedkoop rijden’ en ‘stelletje milieuvervuilers, aanpakken!’Anderhalf procent
De cijfers laten echter zien dat slechts 25.069 klein zakelijke rijders dit voordeel benutten, slechts 1,27 procent van alle youngtimers. Tel je fleet & lease erbij op plus de rentals dan kom je nog niet verder dan 1,53 procent. De branche is zelf ook nog goed voor een kwart procent. Afhankelijk van je positie tijdens dergelijke borrels/verjaardagen levert dat dus de reactie ‘waar hebben we het over’ op tegenover ‘elke zakelijke youngtimer is er eentje te veel’. De koppeling met gereden kilometrages is niet beschikbaar dus een verdere analyse gaat daar mank.