De Kentekencheck van RDW is uitgebreid met gegevens over de emissieklasse en de hoeveelheid uitstoot van deeltjes van dieselvoertuigen. Ook zijn enkele gegevens gewijzigd als gevolg van de nieuwe WLTP-testcyclus.
Voor de bepaling in welke emissieklasse een dieselvoertuig valt, wordt gekeken naar de uitstoot van fijnstof, koolmonoxide (CO) en stifstofoxiden (NOx). Hoe hoger de emissieklasse, hoe schoner het voertuig. In de emissieklasse 0 zitten de meest vervuilende voertuigen, de schoonste voertuigen vallen onder emissieklasse 5.
Fijnstof
De uitstoot van fijnstof wordt apart gemeten. Die is vastgesteld door de fabrikant van het voertuig. De uitstoot wordt uitgedrukt in de massa van het aantal deeltjes per gereden kilometer of per kWh. Een uitstoot van meer dan 5 mg per kilometer of 10 mg per kWh wordt over het algemeen als vervuilend beschouwd.
WLTP
Omdat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s vanaf 1 september 2018 wordt gemeten via de WLTP-testcyclus, vermeldt de Kentekencheck nu ook de CO2-uitstoot volgens die test, voor zover bekend. Deze waarde ligt veelal hoger dan volgens de oude NEDC-testcyclus, waarvan de waarde ook wordt gegeven. Consumenten kunnen daardoor zelf een vergelijk maken.