Volkswagen heeft een prototype van een autonome laadrobot ontwikkeld. De mobiele machine kan zelfstandig naar geparkeerde elektrische auto’s rijden om ze ter plekke op te laden. Daarmee zou in de nabije toekomst het zoeken naar een laadpunt voorbij kunnen zijn.

Met het prototype brengt Volkswagen het laadpunt naar de auto in plaats van andersom. Bovendien kan een parkeergarage zonder ingewikkelde en kostbare maatregelen snelle en efficiënte laadservice bieden. Zodra de robot een seintje krijgt, via een app of V2X-communicatie, rijdt hij met een mobiele powerbank naar de te laden auto.

Camera’s

De laadrobots zijn voorzien van camera’s, laserscanners en ultrasone sensoren. Ze stellen de robots in staat om de powerbanks volledig geautomatiseerd te koppelen aan het betreffende E-voertuig en zelfstandig door de garage te rijden. Nadat de auto is gekoppeld, rijdt de robot door naar volgende voertuigen om hetzelfde te doen. Geeft de powerbank aan klaar te zijn met laden, dan regelt de robot de ontkoppeling en zorgt hij dat de stroombron wordt volgeladen. Menselijk ingrijpen is niet nodig.

Volkswagen is medeoprichter van Ionity, het Europese netwerk van snellaadstations om lange afstanden te kunnen afleggen. Op termijn zou laden van een auto net zo makkelijk moeten zijn als het laden van een smartphone.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
21 oktober 2025
‘Ik ben geboren in een bak met olie’
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
17 oktober 2025
BASF Coatings zelfstandig verder met Carlyle
Meest bekeken berichten
Recente reacties