Toyota brengt begin 2021 de tweede generatie van de brandstofcelauto Mirai op de Nederlandse markt met een 30 procent grotere actieradius. Die zou daarmee van ongeveer 500 naar 650 kilometer gaan.
Toyota verbeterde daartoe de brandstofcel. Ook wordt de tweede generatie Mirai uitgerust met drie in plaats van twee waterstoftanks. Daarmee neemt de capaciteit met ongeveer één kilogram waterstof toe in vergelijking tot de eerste generatie Mirai.
Emotie
Ingenieur Yoshikazu Tanaka: “We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden. Met een design dat emotie oproept. En met de prestaties en rijdynamiek die bestuurders een goed gevoel geven. We willen dat klanten de Mirai niet alleen aanschaffen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar vooral omdat het zeer aantrekkelijke auto is, ongeacht de brandstofcel. Met dat doel gaan we de Mirai verder ontwikkelen waarbij we hopen dat de auto een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof.”
Platform
Wat ook anders is aan de tweede generatie Mirai is dat de auto gebouwd wordt op Toyota’s nieuwe modulaire voertuigplatform met achterwielaandrijving, TNGA (Toyota New Global Architecture). Het platform is van meet af aan geschikt gemaakt voor brandstofceltechnologie, waardoor de carrosserie stijver is en een extra laag zwaartepunt heeft. Dit draagt weer bij aan de directe respons voor de bestuurder.